- mån 19 nov 2018, 10:21
#1281630
Har en volvo s80 -00 2.4 140hk.
Jag har bytt drivaxeln på höger sida och i juni bytte jag vänster sida. För en vecka sedan tappade jag drivningen. Tog av axeln och inspekterade den. Då har toppen brötits av i växellådan. Precis vid låsringen är den av och låsring och "toppen" på axeln sitter kvar. Låsringen håller toppen kvar i lådan.
Jag pratade med företaget jag köpt drivaxeln av. De sa att flera haft samma bekymmer och en kund hade fått samanlagt 3 axlar av dem från olika fabrikörer och batcher med samma resultat. Detta då dom misstänkte fabrikatfel. De hade kommit fram till att lådan vibrerar sönder axlarna och är en indikator på att lådan håller på att ge upp. De skickar dock en ny drivaxel.
Någon som varit med om samma?
Vad är fel i lådan?
Behöver den bytas?
Hur får jag ut låsringen?
Ska tilläggas att urtrampningslagret låter men lådan fungerar för övrigt bra.
Ny här så hoppas jag är rätt på det.
Har en volvo s80 -00 2.4 140hk.
Jag har bytt drivaxeln på höger sida och i juni bytte jag vänster sida. För en vecka sedan tappade jag drivningen. Tog av axeln och inspekterade den. Då har toppen brötits av i växellådan. Precis vid låsringen är den av och låsring och "toppen" på axeln sitter kvar. Låsringen håller toppen kvar i lådan.
Jag pratade med företaget jag köpt drivaxeln av. De sa att flera haft samma bekymmer och en kund hade fått samanlagt 3 axlar av dem från olika fabrikörer och batcher med samma resultat. Detta då dom misstänkte fabrikatfel. De hade kommit fram till att lådan vibrerar sönder axlarna och är en indikator på att lådan håller på att ge upp. De skickar dock en ny drivaxel.
Någon som varit med om samma?
Vad är fel i lådan?
Behöver den bytas?
Hur får jag ut låsringen?
Ska tilläggas att urtrampningslagret låter men lådan fungerar för övrigt bra.