Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wiinblad
#1281630
20181111_181710.jpg
20181111_181710.jpg (653.6 KiB) Visad 1199 gånger
Ny här så hoppas jag är rätt på det.
Har en volvo s80 -00 2.4 140hk.
Jag har bytt drivaxeln på höger sida och i juni bytte jag vänster sida. För en vecka sedan tappade jag drivningen. Tog av axeln och inspekterade den. Då har toppen brötits av i växellådan. Precis vid låsringen är den av och låsring och "toppen" på axeln sitter kvar. Låsringen håller toppen kvar i lådan.
Jag pratade med företaget jag köpt drivaxeln av. De sa att flera haft samma bekymmer och en kund hade fått samanlagt 3 axlar av dem från olika fabrikörer och batcher med samma resultat. Detta då dom misstänkte fabrikatfel. De hade kommit fram till att lådan vibrerar sönder axlarna och är en indikator på att lådan håller på att ge upp. De skickar dock en ny drivaxel.
Någon som varit med om samma?
Vad är fel i lådan?
Behöver den bytas?
Hur får jag ut låsringen?
Ska tilläggas att urtrampningslagret låter men lådan fungerar för övrigt bra.
Användarvisningsbild
av drlecter
#1281636
Har aldrig hört talas om att lådan vibrerar sönder axlar.. jag misstänker nog bristande kvalitet på axlarna. Vilket företag har du beställt ifrån?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av halvgute57
#1281637
Jag har aldrig hört talas om att volvolådorna vibrerar sönder drivaxlar..har du automat?
Har haft ett sådant fall på Bilia för länge sedan när jag jobbade där,men kom inte ihåg hur jag fick ut den...
Prova med en magnetpenna och passa in i splinsen och få ut den?
av MickeM
#1281704
Att drivaxlarna skulle vibrera sönder axlarna är bara Skitsnack!

Varför händer det bara en viss eftermarknadstillverkare isf.

Skriv gärna vart du köpte dom.

Plocka ut med magnet kan man glömma om c-ringen är kvar.

Borra och dra i en skruv kanske....
Jag tror INTE det är tillräckligt öppet rakt igenom om andra axeln dras ur.
av Wiinblad
#1281822
Köpt på drivknuten.se
Toppen går att flytta lite med magnetpenna men c ringen blir nog problem. Tycker också det låter konstigt att den skulle vibrera sönder. Hårt tjockt gods. Krävs mycket för att det ska brytas av tycker jag. Tänkte slänga ut bilen för en billig peng när axlen är bytad men vill inte sälja bilen om axlen kommer gå av igen.
av Wiinblad
#1281823
Andreas12 skrev: mån 19 nov 2018, 18:57 Har sett knutar som gått av fast yttre o då hela splinesdelen.
Skulle vilja se en bild på brottytan.
Låter som fabrikationsfel.
Bilagor
20181111_182205.jpg
20181111_182205.jpg (361.18 KiB) Visad 1057 gånger

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..