- ons 14 nov 2018, 18:29
#1280799
Fick ett skumt fel på bilen idag...
Vart och besiktade bilen strax efter lunch, blankt papper, bara en liten påpekan om ett felmeddelande för ett positionsljus. Det handlade om en av lamporna vänster bak, men eftersom det sitter två där så blev det ingen notering på protokollet.
Senare på kvällen hämtade jag upp sambon och alla ungar, och glada i hågen skulle vi åka till hennes pappa och fira lite, när jag märkte att felmeddelandet blinkade till och från, tillsammans med gul triangel som är ganska irriterande att ha blinkande i skumrasket som råder såhär års.
Jag stegade helt sonika bak och märkte att lampan blinkade lika mycket som färddatorn visar felmeddelande, så jag plockade bort panelen och började fibbla med lamphållaren, och tro det eller ej, lampan började lysa, men så fort jag släppte lamphållaren så började den blinka så smått igen.
Glappkontakt, konstaterade jag, och började med att rackla och vrida den fram och tillbaka för att skava bort ärj och annat skojs, och konstaterade att det inte heller hjälpte. Då plockade jag ut lamphållaren och böjde ut kontaktstiften något, och skulle till att sätta tillbaka hållaren med lampa och allt.
DÅ inträffade det roliga, båda positionsljusen bak på vänster sida slocknade, och harangen med felsökning började.
*Glödlampor hela, kontrollerade genom att byta med höger sida, där de lös glatt.
*Säkringen i fråga är hel, kontrollerade genom att rycka ur den, kolla att alla lampor slocknat, och proppa tillbaks den, helt utan förbättring.
*Resten av lamporna i lyktan fungerar felfritt, backljus, blinkers, dioderna i botten.
Är det någon vänlig själ här som har en tanke angående detta, egna erfarenheter eller nåt knep som kan funka?
Ska dyka på med lite ambitiösare felsökning i morgon och mäta lite spänning till och från lyktan, men det är lättare under något ljusare förhållanden.
Mvh Jonatan.
Vart och besiktade bilen strax efter lunch, blankt papper, bara en liten påpekan om ett felmeddelande för ett positionsljus. Det handlade om en av lamporna vänster bak, men eftersom det sitter två där så blev det ingen notering på protokollet.
Senare på kvällen hämtade jag upp sambon och alla ungar, och glada i hågen skulle vi åka till hennes pappa och fira lite, när jag märkte att felmeddelandet blinkade till och från, tillsammans med gul triangel som är ganska irriterande att ha blinkande i skumrasket som råder såhär års.
Jag stegade helt sonika bak och märkte att lampan blinkade lika mycket som färddatorn visar felmeddelande, så jag plockade bort panelen och började fibbla med lamphållaren, och tro det eller ej, lampan började lysa, men så fort jag släppte lamphållaren så började den blinka så smått igen.
Glappkontakt, konstaterade jag, och började med att rackla och vrida den fram och tillbaka för att skava bort ärj och annat skojs, och konstaterade att det inte heller hjälpte. Då plockade jag ut lamphållaren och böjde ut kontaktstiften något, och skulle till att sätta tillbaka hållaren med lampa och allt.
DÅ inträffade det roliga, båda positionsljusen bak på vänster sida slocknade, och harangen med felsökning började.
*Glödlampor hela, kontrollerade genom att byta med höger sida, där de lös glatt.
*Säkringen i fråga är hel, kontrollerade genom att rycka ur den, kolla att alla lampor slocknat, och proppa tillbaks den, helt utan förbättring.
*Resten av lamporna i lyktan fungerar felfritt, backljus, blinkers, dioderna i botten.
Är det någon vänlig själ här som har en tanke angående detta, egna erfarenheter eller nåt knep som kan funka?
Ska dyka på med lite ambitiösare felsökning i morgon och mäta lite spänning till och från lyktan, men det är lättare under något ljusare förhållanden.
Mvh Jonatan.