Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1280439
Hej alla.

Jag har bytt bromsklossar fram på min kära V70 -01 och när jag skulle montera oket igen så går det inte för att skivan inte riktigt får plats mellan klossarna. Jag har sökt här och Googlat mig fördärvad utan att bli mycket klokare, så nu får jag be er om hjälp...

Brembo-klossarna är 18.9 m.m. tjocka - andra jag sett är oftats ett par tiondelar tunnare men kan vara allt från 19-18 m.m.
Jag tryckte redan från början på kolven med en polygrip men har inget minne av att den flyttade sig direkt, för de gamla klossarna var inte så slitna och kolven satt ungefär som den gör nu redan från början. Nu har jag också dragit det inre belägget på oket utåt mot skivan med full kraft utan att det flyttat kolven märkbart.
Bromsslangarna är nya, det är ingen direkt upphöjning i ytterkanten på skivan och locket på bromsvätske-behållaren har varit öppet.

Så här ser kolven ut:
IMG_3881.jpg
IMG_3881.jpg (418.1 KiB) Visad 569 gånger


Jag har jämfört med foton på nya ok och tycker den ser ut att vara ungefär lika långt in men vad tror ni? Oket har väl fungerat bra, så det känns ju också konstigt om det skulle vara just de sista få millimetrarna som det är tvärstopp p.g.a. rostig kolv/cylinder men...
Eller skall man behöva bekymra sig om att vissa klossar är i tjockaste laget? Eller något annat??
Jag är mycket tacksam för alla kommentarer!
#1280443
klacken skrev: tis 13 nov 2018, 04:56 Kolven ska nog gå längre in,eftersom gamla klossarna inte var slitna så tyder det på att kolven tagit fast. Prova bromsa med beläggen borta så ser du om kolven kommer ut.
Hej och tack för ditt svar! Du har en bra tanke men jag besiktade bilen för inte så länge sedan och bromsverkan var ok och klossarna är inte mer slitna på andra sidan. Men ser det ut som kolven är ovanligt långt ut tycker du?
#1280465
Kolven ska som sagt längre in. Lägg en träkloss mellan ok och kolv, klossen ska lämna en spalt mellan kolven och klossen på ca 1 cm. sedan trycker du ut kolven med pedalen. Klossen förhindrar att du trycker ut kolven för långt. Om du gör det har du större problem.
Sedan tar du en stor rörtång och pressar in kolven så den försvinner i gummidamasken, upprepa detta tills kolven börjar gå skapligt lätt att pressa tillbaka ända in.
Kan gå väldigt trögt sista biten, det du saknar. Men bör släppa efter lite motionerande av kolven.
#1280505
Kanskje er det rust på enden av kolven, og under damasken(?).
Løsne damasken fra "huset" og press ut kolven.
Klem sammen slangen så ikke væsken renner ut.
Rens kolven forsiktig, og også inni "huset" om det behøvs.
Åpne lufteskruen, smør br.væske på kolven og press den inn.
#1280565
Ett stort tack till alla för era imponerande många svar! Ja, verkligen tack för att ni tagit er tid.

T-rex skrev:är det verkligen rätt kloss? känner inte igen dom två svarta plupparna på bilden
Det "skall" vara det men det kändes lite osäkert för där jag beställde kunde man söka antingen utifrån diameter på däcken eller bromsskivan. Och klämmorna på baksidan passar halvdant i oket - som kanske syns på bilden så sitter klossen lite snett - men den hamnar rätt när man trycker på den, och tjockleken är ju rätt, så det borde väl vara okej ändå...eller???

SBergdahl skrev:Den ska in längre. I nivå med gummibälgen.
Jo, så är det nog. Fast på de nya ok jag sett så är den ändå en bit ut och det behövs väl för att klossen inte skall kunna bränna gummit.

SBergdahl skrev:Men varför byta om varken belägg eller skiva var slitna?
Det är en bra fråga! :-) Det korta svaret är att verkstaden som bytte bromsslangarna hade slarvat...

Gelis skrev:Kolven ska som sagt längre in. Lägg en träkloss mellan ok och kolv, klossen ska lämna en spalt mellan kolven och klossen på ca 1 cm. sedan trycker du ut kolven med pedalen. Klossen förhindrar att du trycker ut kolven för långt. Om du gör det har du större problem.
Sedan tar du en stor rörtång och pressar in kolven så den försvinner i gummidamasken, upprepa detta tills kolven börjar gå skapligt lätt att pressa tillbaka ända in.
Kan gå väldigt trögt sista biten, det du saknar. Men bör släppa efter lite motionerande av kolven.
Tack för ett bra tips och utförlig beskrivning! Så det är kanske inte ovanligt att det går trögt just de sista millimetrarna?
Ja, jag skall prova detta.

eddar skrev:Kanskje er det rust på enden av kolven, og under damasken(?).
Løsne damasken fra "huset" og press ut kolven.
Klem sammen slangen så ikke væsken renner ut.
Rens kolven forsiktig, og også inni "huset" om det behøvs.
Åpne lufteskruen, smør br.væske på kolven og press den inn.
Tack så mycket du också Eddar! Om det inte räcker med Gelis tips så går jag till din utmärkta beskrivning och köper en sats med nya gummidetaljer också.
Så nu skall det väl bli ordning på det hela, tack vare er. Tack än en gång alla!
#1280637
Risken med att pressa in kolven om det är rostigt under gummibälgen är ju att du skadar tätningen. Rost mot gummi, vem vinner ;)
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]