Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
#1280403
Övre kyllarvatten är varm men den undre är kall, temperaturen står rätt upp,är det troligtviss termostaten som är dålig?
Bilen är 2,5t
av MickeM
#1280417
Nej, det är tecken på att din kylare och termostat fungerar korrekt.

Om det gick varmt vatten tillbaka in i motorn från kylaren, speciellt så här års skulle den inte kyla som den ska.
Övre slangen är ut, och undre slangen är tillbaka till motorn.
av mattsson81
#1280418
Om du refererar till kylarslangarna som går till kylaren så är det normalt att den övre är varm å den undre som är det kylda vattnet är kall termostaten gör sitt jobb.
Står tempmätaren rakt upp dvs i mitten är allt som det ska det gör den mellan säg 65-100 grader.
menar du däremot slangarna som går till värmepaketet inne i bilen så ska inte den undre vara kall då har du stopp i värmepaketet. går ibland att spola rent å få liv i det men har du otur så får du byta.
av volvofantast
#1280468
Ok, har spolat värmeelementet och det kom ut bra med vatten och lika mycket i båda 2,man kan känna att det kommer lite mer värme ibland och sen blir det lite kallare igen?,ett annat symtom är tempmätarn har åkt tillbaka en liten bit när den varit uppe riktigt i templet och sedan blivit normal igen?vad tror ni?
av MacTheZipper
#1280887
Om dom är sönder borde du få någon felkod men jag vet inte om en vanlig kan läsa ut just dom, med vida kan man ju läsa ut allt, även mätvärden och grejer.

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]