Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
#1280332
Hej!

Är det någon som har en fungerande metod för att byta oljefilter på nämnda bil utan att man har det korrekta verktyget för filterkoppen? Jag ska byta olja och filter på min bil, och kan för mitt liv inte hitta mitt verktyg! :devil:

Jag vet att det finns på Biltema och att det kostar kaffepengar, men jag har sex mil enkel resa till närmaste Tema. Ringde lokala Mekonomen (som ligger bra mycket närmare), men killen där var helt lost...jag hade lika gärna kunnat fråga ifall han hade kristallstyrningen till kardanförgasarsnöret. Den han hittade på hyllan fanns inte i systemet så han kunde inte säga om det var rätt, och dessutom ville de ha 295 spänn för den. Hur kan Mekonomen inte har ett så basalt verktyg till en av Sveriges vanligaste bilar?!

Kollade på Skruvat.se och där har de rätt typ på bilden över kategorin oljefilteravdragare...men inte bland produkterna.

Det känns nästan som att Volvo lyckats ta patent på verktyget så att ingen annan får sälja det...

Ska jag verkligen behöva åka tolv mil för att kunna byta filter på bilen? :bored:
#1280337
Det vore givetvis det smidigaste, men jag har läst trådar här på forumet om folk som fått ta i så de dragit sönder Biltemaverktyget. Eftersom jag måste hyra in mig på GDS-hall för att göra bytet vill jag inte chansa på att jag fixar att dra loss koppen med handkraft... :-(
#1280346
Jag har två andra typer av filteravdragare, en sån med tre klor och en med en gummirem och handtag. Den första är jag nojig ska spräcka koppen och den andra tror jag inte man kommer åt med.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]