Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
#1280125
Har fått problem med bromsoket vänster bak.

Köpte nytt på Biltema - bromsoket är delat så jag köpte den del som kolven sitter i.

Monterade bort gamla oket och smorde alla rörliga delar och bytet även glidpinnarna.

Bromsslangen som var fastsatt i bromsoket lossnade med hjälp av värmepistol - men när jag skulle skruva in bromsslangen i det nya bromsoket så går det inte - verkar vara en annan dimension...är det troligt/möjligt?

Frågor:

Om jag nu köper en ny bromsslang som passar - kommer den då att passa i andra änden, dvs den som skruvas i "karossen"?

Hur mycket vågar jag ta i för att få loss den andra delen av bromsslangen utan att förstöra det som sitter bakom?

Andra tips?
av Andreas12
#1280188
Du kan ta i såmycket du orkar..sålänge muttern på själva röret inte vrider sig..
Är röret lite rostigt el dyligt sitter mutterhylsan fast i röret o ger med sig om du skruvar på den.
Så håll på muttern på röret o skruva på slangens mutter så går det.
Som föregående skrev avråder jag oxå dig för att använda den slangen om den blivit upvärmd.
Dom tåler inte det och kan brista i värsta fall vid hård inbromsning.
Ang oket har jag inte sett delbart ok sen 140 serien så frågan är vad du har för bil.
av MickeM
#1280270
Biltemas Bromsok till V70N passar utmärkt på alla fyra hjulen med orginalslangarna.
Fasta delen medföljer aldrig vid nyköp, oavsett vart man köper oket.
Separat ståldel utan rörliga delar som ingen eftermarknadsförsäljare erbjuder, vad jag sett.-

(Skroten kanske kan sälja komplett)

Snåla aldrig med bromsslangar!
Byt vid minsta tvivel.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]