Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1280187
Byt stab stagen först det är ju inte för inte dom kallas knack stag. samtidigt som du har dom loss så känner du på krängningshämmaren så den inte glappar i gummibusningarna som håller den på plats dessa kan också ge ifrånsig ljud liknande stabstagen.
övre fjädersäte brukar man kunna känna ett knirr ifrån om man håller handen över det och samtidigt gungar lite lätt på fronten
#1280203
mattsson81 skrev: sön 11 nov 2018, 21:41 Byt stab stagen först det är ju inte för inte dom kallas knack stag. samtidigt som du har dom loss så känner du på krängningshämmaren så den inte glappar i gummibusningarna som håller den på plats dessa kan också ge ifrånsig ljud liknande stabstagen.
övre fjädersäte brukar man kunna känna ett knirr ifrån om man håller handen över det och samtidigt gungar lite lätt på fronten
Tack för svar!
Återkommer när stabstagen är bytta!
#1280419
Det är inte uteslutet att det är krängningsstagen som låter.
Kan vara övre fjätersäte också.
Som är liksom standardfel i dom här framgångarna.


Du kan ju ta en titt så inte vänster bussningsfäste till svarta momenttvärstaget över motorn har separerat från aluminiumet, så staget ligger ner mot plåten och slår.
Det gjorde det på min.
Diffust knackande ibland som jag inte begrep.
Det var ju inte det första man kollade, kan jag säga.....
Hittade det av en slump.
#1280428
Har liknande på min V70. Klonkar i framvagnen ibland när man släpper kopplingen, ibland när man släpper gasen. Oftast känner man också rent fysiskt att det är något som "händer", typ ett svagt ryck eller motstånd eller hur man nu ska beskriva det. Ska sägas att det bara händer på låga hastigheter (under 40km/tim). Det händer ganska ofta men har ingen aning om vad det är. Bytt motorfästena för länge sen.
#1280582
Hej!
Då var nog större delen av problemet löst, nya stabilisatorstag resulterade i att så gott som allt klunkande försvann.
Så de kan tydligen frambringa ett väldigt oregelbundet/sporadiskt läte även på relativt rakt underlag. Kan vara bra att veta.

MickeM, tack för notisen, kollade bussningsfästen till svarta momenttvärstaget och upptäckte att hela övre motorfästet var slut, dock inte så pass dåligt så bilen beter sig illa. Så det blir nästa projekt.


Tack alla för hjälp och tips i tråden!
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.