Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petergunn
#1279015
Hur kommer man lättast åt att byta glödstiftet i parkeringsvärmaren? Måste man bort med fronten eller går det komma åt ändå?

XC90 T6 2003
av Zuckuss
#1280080
Jag ska ge mig på detta inom kort själv - all surfning jag gjort hittils visar på att man bör ta bort fronten för att komma åt.

Det kan tydligen gå att vika ner innerskärmen - men tror det i princip är omöjligt att lyfta ur brännaren den vägen - tror faktiskt bara det är en fördel att lyfta bort fronten.

Om du ändå ska in i brännaren ta då isär den och rengör.
av Petergunn
#1280137
Har bytt glödaren nu i helgen. Gick komma åt genom att ta bort lyktan. Nu går värmaren nån minut men slår sedan ifrån.
Nått tips på vidare felsökning?
av mattsson81
#1280184
som vanligt så rekommenderas en felsökning att byta delar på måfå blir oftast dyrare.
om den tände upp som den ska men slocknar när den blir varm kan det va att den överhettat på grund av för dåligt kylvätskeflöde men det är bara en av många saker som kan orsaka stopp
av Zuckuss
#1280241
Batterispänning och bränsle - finns det inte tillräckligt av något av detta så slår brännaren ifrån.

Turbulator - om inte brännaren blandar luft och bränsle rätt så slår den ifrån.

Flamvakt - om flamvakten sotat igen så slårbrännaren ifrån.


fast om bränanren går någon minut så vette tudan - allt ovanstående tror jag sker snabbare.
av SAM
#1280261
Hej!
Om brännaren verkligen startar, så att det inte är bara fläkten som ventilerar, skulle det kunna vara cirkulationspumpen som utlöser överhettningsskyddet när kylvätskan inte cirkulerar i brännaren.
Prova med att ha motorn igång så att kylvätskan cirkulerar med hjälp av motorns vattenpump.
Om brännaren går med motorn igång är det förmodligen brännarens cirkulationspump.
Förutsätter att du nollat felkoderna så att brännaren inte har gått i låst läge.
Lycka till!
Sam
Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]