Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spilloljan
#86678
Jag sökte runt på forumet men fann inte riktigt det jag sökte.
Jag har ju en S80 -02 med HU-601 (kassett & CD), under stolen sitter det en liten låda med en fyrkantig kontakt inkopplad. Kan det möjligen vara ett PA-200 steg som sitter där, eller fanns de inte till min stereo? Jag såg inga art.nummer men jag antog att det var en sån, vad kan det annars vara? Tills sist har jag läst pm "premium sound"-högtakarna och de andra varianterna, vilken typ av högtalare ska det sitta i min? Kan jag kolla detta ngt sätt.

Till sist, om det nu sitter ett PA-200 steg där, kan jag plugga in ett PA-300 och förvänta mig bättre ljud ur denna utan större problem?

//Tackar
av spilloljan
#86910
Det är ingen som har en susning om detta alltså?
Användarvisningsbild
av Loner
#86929
Jo, men alla läser inte forumet hela tiden :P

Det du hittat under passagerarstolen kan mycket väl vara ett PA200 eller PA300, om bilen levererats med slutsteget från fabrik är det ett PA200 skulle jag tro, har nån eftermnterat kan det likväl vara ett PA300.

Enklast att kolla är att ringa din Volvo-ÅF och fråga vad som sitter i bilen, dock kan ju nån tidigare ägare bytt grejor.... Så då åsterstår bara att riva en dörrsida och kika vilka högtalare som sitter där.

Performance högtalarna ser ut att vara gjorda av papp, High Performance ser ut att vara gjorda i komposotmaterial, och premium består ju av 3 istället för 2 högtalare i framdörren.

Ett byta från PA200 till PA300 ställer jag mig tveksam till att man hör någon större skillnad, PA300 har på pappret mer effekt och skall ha lite bättre s/n-ration om jag minns helt rätt (kan kolla om så önskas).

Men börja med att kolla så att du verkligen har ett ste under stolen, så de tinte är nån gammal handsfree till telefonen eller så, sen kolla så du har high performace eller premium högtalare innan du funderar på att nått slutstegsbyte.

/L
av Totte_T6
#86943
spilloljan skrev:Jag sökte runt på forumet men fann inte riktigt det jag sökte.
Jag har ju en S80 -02 med HU-601 (kassett & CD), under stolen sitter det en liten låda med en fyrkantig kontakt inkopplad. Kan det möjligen vara ett PA-200 steg som sitter där, eller fanns de inte till min stereo? Jag såg inga art.nummer men jag antog att det var en sån, vad kan det annars vara? Tills sist har jag läst pm "premium sound"-högtakarna och de andra varianterna, vilken typ av högtalare ska det sitta i min? Kan jag kolla detta ngt sätt.

Till sist, om det nu sitter ett PA-200 steg där, kan jag plugga in ett PA-300 och förvänta mig bättre ljud ur denna utan större problem?

//Tackar
Har själv bytt ut mitt PA200 original till PA300 det gick alldeles utmärkt!
det har bättre/strömstarkare slutstegs kretsar med D-MOS transistorer
kraftigare nätdel, bättre signal/brus förhållande etc.

den har tre kontakter, 12v matningen, högtalar kontakten samt
lågnivå kontakten (rund DIN-kontakt) men dessa är 4-kanals slutsteg
som iof kan köras i vanlig stereo.
Den har ett hölje i pressgjuten aluminium med tvärgående kylflänsar

I min bil sitter det en HU801 med DolbySurround köret, den har en
centerkanal på 25w till centerhögtalaren.
sen är det lågnivå till slutsteget för övriga kanaler.

Ska du ha PA300 slutsteg så bör du ha 75W eller 100W högtalarna som
pallar med trycket, dom minsta är 40W som jag antar är vanliga med
HU601 stereon kommer du nog att spela sönder ganska fort!

kolla på http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/audi ... efault.htm
så kan du se de olika kombinationerna...

Volvo har djäefligt bra ljud i deras HighPerformance/Premium anläggn.
bra balans genom hela frekvens spektrat, I like it !!
Användarvisningsbild
av frilins
#87087
Som Loner säger så blir det knappast någon märkbar ljudförändring av att bara byta från PA200 till PA300.
För att få en ordentligt hörbar förändring krävs ett högtalarbyte också men du kan lungt spela med ett PA300 slutsteg med de minsta högtalarna utan att dom går sönder så länge du ej kör volymen i botten.
av spilloljan
#87088
Okej tack för de mycket bra svaren hittils!

Nej jag är ägare nr2 efter en medelålders herre så ingen har nog modifierat något i bilen i varje fall. Jag måste ta och undersöka närmare vad som sitter under passagerar stolen men det kan väl inte vara så mycket annat gissar jag men jag ska se närmare vad det är. jag bara tvärkikade en sväng men det var rätt mörkt. Huxflux så kan det ju vara något häftigt.

// Väl mött
Användarvisningsbild
av CarMan
#87098
Jag tycker det blir STOR skilnad att addera ett slutsteg
Användarvisningsbild
av Loner
#87246
CarMan skrev:Jag tycker det blir STOR skilnad att addera ett slutsteg
Jo det gör det, men "ingen" idé att gå från PA200 till PA300..

/L
av Totte_T6
#87295
Loner skrev:
CarMan skrev:Jag tycker det blir STOR skilnad att addera ett slutsteg
Jo det gör det, men "ingen" idé att gå från PA200 till PA300..

/L
Jo om man vill ha "det där lilla extra" :wink:
av spilloljan
#87422
Okej nej det är kanske ingen idé att byta från 200 till 300.

Hursom helst så sitter det otroligt men sant ett slutsteg under stolen. Det gick att lossa en plastkåpa och där satt kablarna till högtalarna på steget. Sedan så kände jag kylflänsarna också.

Troligen sitter nu där ett PA-200, vilka högtalare bör jag kunna härleda till detta steg nu? Förutsatt att det är originalmonterat (till 99,9%). Det bör väl kanske vara High Performance paketet i bilen?

Det jag egentligen saknar är lite mer bastryck. Går det att köpa en högnivå omkopplare som tar sin ljud/strömnivå från ex. ena bakhögtalaren och koppla in till ett gammalt hederligt slutsteg med inkopplad bas i skuffen? Nya steg har ju inbyggd högnivå men när jag har ett gammalt lågnivåsteg liggande vore det ju bra om det gick att använda!

Åter igen tack för att ni delar med Er av Er kompetens!
EGR kylare 2,0 D

Har rengjort egr kylaren och ventilen på min[…]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]