Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1276124
Hej
Min v70 med manuell låda har börjat strula, det är en 04a, har gått 24k mil. På 3,4 och 5e växeln så kan den hoppa ur så att det känns som friläge och så lyser antisladd lampan under den tiden som den ligger i friläge så att säga, när jag sen trycker i växeln igen så försvinner antisladd lampan men det står att service erfordras. Någon som har erfarenhet av detta?
Tacksam för svar!
Putte
#1276157
Undrar om du inte får felkod på kopplingspedalgivaren.
Teori:
ECM och BCM fattar inte att det blivit friläge, och eftersom du Inte rört kopplingen, tror nog systemet att den givaren inte gett signal.
Alla ABS sensorer ger ju rimliga hastighetsvärden, men motorvarvet stämmer inte, och är inte konsekvent med hastigheten.

Blev nästan sugen på att försiktigt lirka ur växeln utan att koppla (när det går lätt), och sen gasa, för att se hur systemen beter sig...

Att växeln hoppar ur bör du se över snarast.
Går dom i ordentligt eller är det feljusterat/utslitet /skadad växelöverföring?

Felet kan sitta i växellådan också, men fel på M56 är ovanligt.
MEN även solen har fläckar. ....
#1276169
Tjena! Tack för svaret! Alltså i övrigt så går växlarna i som sig bör, det känns inte konstigt, men t.ex när jag lägger i 3an och gasar på lite"normalt" så efter typ 2 sekunder så tar inte gasen och i samma sekund så lyser antisladd lampan men det är inte varje gång som jag får koppla och lägga i växeln igen, ibland så tar den igen och funkar bra och då släcks antisladd lampan
#1276188
Om du har något strul på ABS-systemet så att bilen tror att den spinner så stryper den ju motoreffekten och då får man ju en känsla att gasen inte tar. Det har ju inget med kopplingen eller urhoppade växlar att göra, men om något är precis på gränsen till att strula så kanske det räcker med att frikoppla för att det ska fungera igen. Du kan ju alltid testa att koppla ur antispinn.
#1276194
Jaha, växeln åker alltså inte ur, utan gasen stryper/lyder inte?
Det är skillnad det!

Är det antispinn som går in, är det säkert en ABS krans.
Testa att kör i en cirkel åt båda hållen.

Blinkar antispinnlampan när du svänger åt ena hållet, utan att hjulen spinner?
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]