Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1276093
V70N (2.5T -04) har fått ett oljeläckage på höger sida i färdriktningen, bakom kamremmen.
Oljeläckaget syns bra underifrån (och på parkeringsplatsen. :oops: )

Vilka är de vanligaste orsakerna till oljeläckage på detta ställe, på en 15 år gammal bil, med snart 20000 mil på mätaren, som har servats årligen på Bilia enligt ordinarie serviceprogram?

Jag tycker det känns alldeles för tidigt med oljeläckage på en bil som inte ens gått 20000 mil. :-( Är det vevhusventilationen som är igensatt?
#1276161
Vevhusventilationen ska du se över emellanåt.
Speciellt på turbo.
Det ska vara undertryck, även med lite varv stillastående.
Som bilprovningen kallar det: "förhöjd tomgång".
Testa både varm och kall.

Har en 2004 gått under 20,000 mil körs den inte mycket.
Körs den inte så ofta, men länge/åktur, är det OK.
Körs den ofta, men kort tid/åktur, har du största felet där.
Det kräver extra mycket service, som inte protokollet tar bra hänsyn till.

Det kan vara vevaxeltätningen, kamaxeltätning, eller en VVT enhet som läcker.
Dom två första kan läcka felfria om det blir högt övertryck i motorn.
Tom ploppa ur.
I så fall ska du vara glad att det inte skedde på andra sidan motorn bakom svänghjulet.
Mycket besvärligare.3

Kör den inte i onödan, om också kamremmen är oljig!
Och byt kamrem när den är åtgärdad!

Mera mitt under bilen har du oljerör till turbon och en oljekylare som kan läcka också.
#1276306
Tack för tipsen! Jag ska se efter om det är något undertryck i vevhusventilationen.
Det är både långkörningar och kortkörningar med bilen.
När vevhusventilationen skulle rengöras (vid 16000 mil?) så tyckte meken att det såg så fint ut att det inte behövdes... Så bilen kanske visar att det är dags nu.
#1276345
Jag hjälpte något av mina syskon att boka service på Volvo för något år sen och frågade då ang rengöring av vevhusventilationen. Det var rätt meckigt (=dyrt?) och krävde att man demonterar insuget. Om bilen fortfarande ger ett bra undertryck så känns det inte som en felbedömning att ha struntat i rengöringen, i annat fall kan man på sin höjd vara lite efterklok, men om du vänder dig till samma bilia kanske man kan yrka på någon sorts goodwill om det var på deras inrådan rengöringen skippades, man kan väl hoppas åtminstone.

Det jag gjorde och som du kanske redan känner till var att trä en latexhandske över påfyllnadshålet med motorn på tomgång samt på förhöjd tomgång, fick bra med undertryck i båda fallen så vi struntade i att boka någon rengöring där också.
#1276700
Hur går det?

Jag har en 2.5T och när jag tittar i servicekvittot för 5 år sedan står det kontroll och rengöring av vevhusventilationen 1h och packning för 30 kr.
Vad har de gjort då, knappas ner med insuget?
#1276702
valln skrev: tor 25 okt 2018, 13:34 Hur går det?

Jag har en 2.5T och när jag tittar i servicekvittot för 5 år sedan står det kontroll och rengöring av vevhusventilationen 1h och packning för 30 kr.
Vad har de gjort då, knappas ner med insuget?
Då lossas bara någon nippel och nån slang blåses rent med tryckluft typ. Annars gör de nedmontering av insuget gratis..

Jag bytte hela mitt system vid 31000 mil typ, oklart om det gjorts tidigare, och det var rätt så rent och snyggt så hade kanske kunnat hoppa över det egentligen. Ingen naturlag att de sätter igen utan det beror mycket på körsätt och service.
#1284623
Nu är läckan fixad!

Om jag förstod allt rätt så var det 3 packboxar till kamdrevet som byttes. Även kamremmen blev bytt, eftersom det kommit olja på den, och verkstaden bytte då även vattenpumpen.

Jag kunde inte se att det var något problem med undertrycket när jag testade det och när jag frågade verkstaden så sa de att det sällan är problem med vevhusventilationen på Volvo-bilar eftersom det är så grova rör.

Däremot var detta problem med packboxarna känt och det berodde på att packboxarna var för klena.
#1284670
Ett tips är att vara lite skeptisk mot att bestämma status på vevhusventilationen genom att kolla undertryck. Visst, om du märker att du har övertryck så kan du dra slutsatsen att något inte är bra, men om undertrycket är ok så är det ingen garanti för att det är ok. Jag hade inga symptom på täppt vevhusventilation förrän den kallaste dagen förra vintern när skiten frös. Och det var verkligen rejält med skit i oljefällan och kanalerna ner i blocket.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]