Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
#1275746
Min S60-2003 har varit på verkstad och fått styrväxeln bytt, efter att det varit oljeläckage från den gamla. Den som sitter där nu är begagnad men kontrollerad och felfri. Upptäckte idag, när jag kört ca 6 mil landsväg och kom in i stan att det är ett lågt, skrapigt pysljud som hörs när man svänger och kör långsamt, som när man ska parkera och liknande. Det hänger ihop med styrningen är jag ganska säker på, provade att vrida ratten fram och tillbaka och ljudet följer rattrörelsen! Vad kan det vara ?
Fått förslaget: Det kanske bara är luft, men ... :-/
av MickeM
#1275877
Svar om upplevda ljud är svåra att ge, eftersom det är så individuellt.
Vissa reagerar på ljud man hör om man verkligen lyssnar i tyst kupé, medan andra menar rena sågverksljuden.

Men är du säker på att ljudet är väsande från hydrualiken, eller ett mekaniskt skrapande från rattstången?

Dvs låter ljudet om du även med avstängd bil vrider ratten fram och tillbaka?
av Ceska
#1275880
Kolla gummin som tättar mellan rattaxel och torpedväggen den går genom att den sitter som det ska.
av Anette62
#1275903
När bilen är avstängd lyckas jag bara vrida på ratten några millimeter, så var det inte förut. Och så provade jag att starta för att höra om det lät idag också och jag tyckte det lät mer än igår. Jag har väldigt bra hörsel men, ljudet har ju inte hörts förut så det måste hänga ihop med verkstadsjobbet.

Gummit mellan rattaxel och torpedvägg syns inte om man inte hissar upp bilen och det har jag ingen möjlighet att göra utan att åka ganska långt.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1275922
Rattaxelns damask kollar du inne i kupén på golvet(torpedväggen) uppe mellan broms och kopplingspedal, damasken har ett rullager som kan glida upp vid arbete på styrväxel/rattaxelknut... Lagret ska inte synas utan att vika ner övre del av damasken lite.
av Anette62
#1275926
Jaha man ser den inifrån. Då ska jag försöka åla mig in där under. ( Det är en automatlåda men jag fattar ungefär vart du menar när du skriver mellan broms och koppling.)
av MickeM
#1275937
Du hade inte rattlåset i?
Vrid nyckeln så låset släpper, men innan tändningen är på för vrid testet.

Nog går det tungt med avstängd bil, men ett kvarts varv åt var håll klarar vuxen helt otränad person.
Även stående på asfalt.
av Anette62
#1275954
Nej jag hade inte rattlåset i. Nyckeln vred jag 2 steg, alltså till steget innan man startar bilen. Och jag vet att det brukar vara så att jag får ta i en del för att vrida på ratten när bilen är avstängd men nu var det värre än så. Står på en grus/gräs-parkering, med hjulspår i marken men det har jag ju klarat tidigare så jag förstår inte vad som gör det svårare nu.
av Anette62
#1276014
Det kanske var så att jag inte vågade ta i när jag skulle vrida på ratten eftersom jag är orolig att något är fel. Gör ett nytt försök i morgon, när det är ljust ute. Ska då också titta på damasken.
Återkommer efter det.
av Anette62
#1276062
Nu har jag provat att svänga med bilen avstängd, det låter inte något då. Och så tittade jag på damasken, den ser ut att sitta som den ska. Startade sen bilen för att höra om ljudet kom nu också, och ja det låter när man står stilla och vrider på ratten.

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]