Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
#1288397
MickeM skrev: mån 24 dec 2018, 14:12 Styrservoolja kan inte försvinna spårlöst.
Det är kladdigt någonstans.....
Ja det förstår jag men, ser inte var det läcker. Försöker titta mer idag, det kan tydligen vara så att det läcker under damasken och att det då är svårt att se. Känner mig ändå lurad av bilreparatören, som garanterade att problemet var löst när styrväxeln bytts. En sa att det är servopumpen som behöver bytas ! :crying:
av MickeM
#1288401
Jo, visst skulle oljan kunna hållas i damasken en stund.
Men ganska snart skulle den krypa fram.

Om servopumpen läcker, så syns det väl.
av SnurreSprätt
#1288419
Behöver inte va reparatören som gjort fel, kan va styrväxeln i sig som kanske inte varit helt ordentlig. Har för mig du skrev att det va en begagnad dito från en skrot du hade köpt/fått monterad (?). Skrotar är inte alltid överdrivet noga med att kontrollera delar dom säljer (en del saker är även svåra att se om det är helt/trasigt genom enbart visuell syning), sen är det oftast så att ev garantier bara gäller delen i fråga och man ersätter inte särskilt ofta själva arbetena med att byta en del.
Hur som helst så är det primära att försöka se/ta reda på vart det ev läcker någonstans, om det är styrväxeln i sig eller nått annat.

Sitter det något sånt där "skrap skydd" under motorn på din bil? (typ en större täckskiva).
Tänker att det kanske kan samlas vätska ovanpå det i början nu och dröjer lite innan det rinner ned/bort från det isf och blir synligt så att säga.
av Anette62
#1288436
MickeM skrev: tis 25 dec 2018, 10:05 Jo, visst skulle oljan kunna hållas i damasken en stund.
Men ganska snart skulle den krypa fram.

Om servopumpen läcker, så syns det väl.
Nu har jag fyllt på olja och då syns det att någonting inte håller tätt. Det droppar under motorn, på passagerarsidan, nära mitten. En droppe var 3:e-4:e meter. Så då kanske det är från servopumpen ??
av Truckdoktor
#1288437
Om det droppar så ser man läckaget... Servopump ligger på framkant motern på passagersidan...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av MickeM
#1288444
Baserat på droppande kan det vara styrväxeln också.
Den sitter bakom motorn och hela bilbredden nästan.

Servopumpen ser du tydligt när du öppnar huven.
Högst upp av alla remdrivna "apparater".
Är den torr, lutar det åt styrväxeln, eller en oljeanslutning på styrväxeln som sitter dåligt. (Nästan troligast, eftersom den är nybytt)
av Anette62
#1288545
MickeM skrev: tis 25 dec 2018, 15:50 Baserat på droppande kan det vara styrväxeln också.
Den sitter bakom motorn och hela bilbredden nästan.

Servopumpen ser du tydligt när du öppnar huven.
Högst upp av alla remdrivna "apparater".
Är den torr, lutar det åt styrväxeln, eller en oljeanslutning på styrväxeln som sitter dåligt. (Nästan troligast, eftersom den är nybytt)
Jag såg inte något misstänkt runt servopumpen, syns inget när man tittar uppifrån. Och hissat upp bilen har jag inte gjort (än). Men det låter mer troligt att det är något av de andra då.
av Anette62
#1288598
Och det verkar droppa bara när det är tryck i systemet. Bara ett fåtal droppar har kommit sen jag parkerade igår. I morgon ska jag lämna bilen hos en som ska titta på vart läckaget är, hoppas att det "bara" är en oljeanslutning och att det är lätt fixat. BESIKTNING på fredag !!
av SnurreSprätt
#1288654
Be den som tittar att titta noga baktill på styväxeln där rören med dess tillhörande packningar går in (kräver typ ficklampa för att ses lite ordentligare), lika så på rören i sig som går in i styrväxeln så ingen vibrationssprickor finns som det läcker från.
Har du besiktning på fredag och det är kladdigt runt i kring själva växeln, dra på kallavfettning och spola med högtryck underifrån så det blir "kladdfritt" innan du ska in till besiktningen. Typ nån timme/2 innan så kan du säkert undkomma ev risk för nedslag på oljeläckage.
Brukar finnas lyftar på såna där "gör det själv hallar" hos ex OKQ8 mfl i många städer.
XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nyar[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]

Missljud V60 D4 - 2019

Jo verkstan hittade när dom felsökte.