Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1275411
Hej!

Har sökt som en galning på diverse forum för att hitta någon som har samma problem som mig.

Köpte bilen en v70n d5 -02 förra vintern, och då hade värmaren låst sig pga för många startförsök. Kopplade upp den i min autocom och läste av felkoden trasigt glödstift, bytte stiftet och allt var frid och fröjd resten av vintern.

Nu börjar kallgraderna smyga sig på igen och pga avsaknaden av motor och kupevärmare ställde jag tiduret och förväntade mig en varm bil att åka till jobbet med, men ack så fel man kunde ha. Den hade då låst sig igen pga för många startförsök, dock inga felkoder.

Rev ner värmaren och mätte upp komponenter:

*Vattenpumpen går i hink med vatten
*Vattentempgivaren visade ca 10k ohm i 10-15 grader
*Glödstiftet 1 ohm
*Värmeskyddet är slutet
*Flamvakten är ej uppmätt men avtorkat från sot/beläggning

Monterade och den funkade fint i en dag.
Nu startar den och går i ca 3 minuter för att sedan stänga av, och efter 3 försök så måste den nollas.
Bränslepumpen tickar och det kommer diesel till värmaren.
Fläkten surrar men den får aldrig det där jetmotorljudet, ibland flåsar den till och ryker men den kommer som aldrig igång.
Det är som att den inte tänder, och avgaserna blir knappt ljumna.
Har provat hänga glödstiftet utanför mot höljet och de glöder.

Varför får jag inga felkoder annat än startspärr på för många misslyckade försök?

Är det någon som har en aning om vad felet kan vara?
#1275432
Ja, om man gör många tester och startförsök får man inte stänga av värmaren för tidigt. Den skall gå minst 10 minuter eller mer innan man stänger av den. Får den inte göra det så sotar den igen.

Fabriksnamnet Ardic var detsamma som Volvo Flygmotor. Dom flesta Ardicvärmarna såldes som båtvärmare, men en och annan gick som bilvärmare också. Ebersprächer köpte upp alltihop när Ford köpte Volvo. (Flygmotorerna såldes till Rolls Royce, men ett nytt flygmotorbolag bildades i GB) Så vänd dig till Ebersprächer om du behöver service eller reservdelar. Dom finns t.o.m kvar i Trollhättan!
#1275464
Den är ren och fin inuti, och håller man för insugsröret så hör man hur det stryper luftflödet.

Problemet är att den startar/tänder aldrig så den stänger av sig själv efter 3 minuter.
Sen är det samma visa 3 gånger och den måste sedan nollas.
#1275520
Bra spänning i batteriet? Jag testade en webasto en gång som höll på att starta, men ville liksom aldrig hoppaordentligt igång och stoppade efter ett par minuter, och det gjorde den gång på gång:( Det visade sig att batteriet var dåligt, och vid startförsök sjönk spänningen till under 11 volt.
#1275528
Låter skumt, allt som ska snurra verkar snurra men den tänder inte....Har du kollat turbulatorn? Dvs, den lilla "fläkten" som blandar diesel och luft - har läst på olika forum att skovlarna/bladen ibland kan ge sig och då blandas inte diesel och luft rätt...
https://matthewsvolvosite.com/forums/vi ... hp?t=34147

Överhettningstermostaten?

Du har säkert surfat massor redan - men nedan får du min samling av länkar (ska snart ta isär min 912D och renovera).
http://hackingvolvo.blogspot.com/2012/1 ... ardic.html
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... =v%E4rmare
https://accessories.volvocars.com/Insta ... %2c_D5244T
http://forum.vccn.no/showthread.php?543 ... 5bd10b9585
#1275535
Fläkten är det inget fel på.
Däremot kan jag ha satt sönder bränslespridaren när jag hade isär värmaren sist för att rengöra flamvakten.
Blåste med tryckluft ifall det var nå skräp i den som täppt igen bränsletillförseln och fick sedan veta att det sitter något slags membran i den.
Ska testa med en ny ikväll så får vi se vilket resultat jag får.
Misstänker att jag flyttat felet från en smutsig flamvakten till spridaren för nu finns det inte ens en antydning till att den ska tända till, tror den kanske "flödar" om membranet är kaputt.
#1275703
Som jag misstänkte har jag förmodligen flyttat felet från en smutsig flamvakt (rengjordes med tops).

Fick låna en ny komplett brännarenhet (fläkt, hölje, och bränslespidare) av en kollega och återmonterade med mina komponenter (ytterhölje, vattenpump, styrbox, kabelstam med överhettningsskydd, vattentemp och flamvakt). Nu startar och tänder den på engång.

VAD NI ÄN GÖR BLÅS INTE MED TRYCKLUFT I SPRIDAREN.

Summa sumarum felet var att flamvakten var sotig/belagd med smuts, därför gick den några minuter och när inte flamvakt såg någon eld så stängde den av.

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger p&ari[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]