- tor 18 okt 2018, 21:34
#1275411
Hej!
Har sökt som en galning på diverse forum för att hitta någon som har samma problem som mig.
Köpte bilen en v70n d5 -02 förra vintern, och då hade värmaren låst sig pga för många startförsök. Kopplade upp den i min autocom och läste av felkoden trasigt glödstift, bytte stiftet och allt var frid och fröjd resten av vintern.
Nu börjar kallgraderna smyga sig på igen och pga avsaknaden av motor och kupevärmare ställde jag tiduret och förväntade mig en varm bil att åka till jobbet med, men ack så fel man kunde ha. Den hade då låst sig igen pga för många startförsök, dock inga felkoder.
Rev ner värmaren och mätte upp komponenter:
*Vattenpumpen går i hink med vatten
*Vattentempgivaren visade ca 10k ohm i 10-15 grader
*Glödstiftet 1 ohm
*Värmeskyddet är slutet
*Flamvakten är ej uppmätt men avtorkat från sot/beläggning
Monterade och den funkade fint i en dag.
Nu startar den och går i ca 3 minuter för att sedan stänga av, och efter 3 försök så måste den nollas.
Bränslepumpen tickar och det kommer diesel till värmaren.
Fläkten surrar men den får aldrig det där jetmotorljudet, ibland flåsar den till och ryker men den kommer som aldrig igång.
Det är som att den inte tänder, och avgaserna blir knappt ljumna.
Har provat hänga glödstiftet utanför mot höljet och de glöder.
Varför får jag inga felkoder annat än startspärr på för många misslyckade försök?
Är det någon som har en aning om vad felet kan vara?
Har sökt som en galning på diverse forum för att hitta någon som har samma problem som mig.
Köpte bilen en v70n d5 -02 förra vintern, och då hade värmaren låst sig pga för många startförsök. Kopplade upp den i min autocom och läste av felkoden trasigt glödstift, bytte stiftet och allt var frid och fröjd resten av vintern.
Nu börjar kallgraderna smyga sig på igen och pga avsaknaden av motor och kupevärmare ställde jag tiduret och förväntade mig en varm bil att åka till jobbet med, men ack så fel man kunde ha. Den hade då låst sig igen pga för många startförsök, dock inga felkoder.
Rev ner värmaren och mätte upp komponenter:
*Vattenpumpen går i hink med vatten
*Vattentempgivaren visade ca 10k ohm i 10-15 grader
*Glödstiftet 1 ohm
*Värmeskyddet är slutet
*Flamvakten är ej uppmätt men avtorkat från sot/beläggning
Monterade och den funkade fint i en dag.
Nu startar den och går i ca 3 minuter för att sedan stänga av, och efter 3 försök så måste den nollas.
Bränslepumpen tickar och det kommer diesel till värmaren.
Fläkten surrar men den får aldrig det där jetmotorljudet, ibland flåsar den till och ryker men den kommer som aldrig igång.
Det är som att den inte tänder, och avgaserna blir knappt ljumna.
Har provat hänga glödstiftet utanför mot höljet och de glöder.
Varför får jag inga felkoder annat än startspärr på för många misslyckade försök?
Är det någon som har en aning om vad felet kan vara?