Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DNA117
#1275218
Hade bilen inne på verkstad idag efter avgasreningslampan började lysa.
Fick då höra att det kunde vara så att en mjukvaruupdatering kunde lösa problemet. samtidigt har jag hört något om att spjällhuset kan ta stryck eller något liknande efter en uppdatering. Vad tror ni? Är även tacksam för alla tips och råd.
Bilen är en 04 v70n 170 hk manuell.
#1275241
Den felkoden har jag sett på några stycken.
Så här har jag gjort på alla tre inkl min egen, och tipsat flera här på forummet med samma felkod:

Gör rent gasspjället först.
Ta loss grova slangen, och pilla upp spjället med fingrarna.
Rengör spjällskivans båda sidor (insidan är skitigast) och anliggningen i loppet med en trasa sprayad med bromsrengöring eller rent av wd40. Spraya inte in i insuget hursomhelst.

Detta bör man göra ändå emellanåt, för smuts ger obalans på spjället, så den slits och beter sig lite ryckigt på lågvarv.
Den blir säkert snällare i starten också.
(Ja, även det nyare ETA-spjället (Bosch) mår bra av rengöring)

Ta loss och blås sen i lilla slangen från map-sensorn (ovanpå kylaren) in i insuget så den verkligen är öppen.
Det går säkert tungt först.
Teorin är, att den slangen eller mässingröret sotar igen, och då får MAP-sensorn fel värden och felkoden sätts.
Byt slangen om den ser dålig ut.

Släck felkoden, och du har sannolikt löst problemet gratis och gett spjället service.
Sannolikt snällare starter och starkare på lågvarv (typ när man backar) också.

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Rensat och impregnerat läder stolar och inter[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]