- tis 16 okt 2018, 20:29
#1275051
Jag har lite funderingar angående avgasrening.
Bakgrunden är en frusen vevhusventilation förra vintern. Jag hoppade in i bilen och drog iväg längs en mörk landsväg. Efter ett par mil när jag stannade till så märkte jag att jag spred ett vitt rökmoln och en stark lukt av bränd olja. Oljestickan var då helt torr. Efter rengöring av vevhusventilationen och påfyllning av olja så gick bilen normalt och har inte dragit mer olja än vanligt. Däremot så kom det ju fortsatt en del illaluktande rök och oljedroppar i början, jag gissar att innanmätet i ljuddämparna blivit ordentligt oljeimpregnerat. Motorlampan lyste gult nästa dag men slocknade av sig själv ganska snabbt.
Det som oroar mig nu är att det fortfarande märks en svag doft av bränd olja och att mynningen på avgasröret ser lite oljigt ut (inte så att det droppar). Detta samtidigt som besiktningen börjar närma sig. (Jag har inte kört så mycket eftersom bilen blivit stående p.g.a. andra motorproblem. Men ett par hundra mil lär den ha gått i alla fall.)
Den lär ju knappast klara avgastestet, så frågan är vad man ska förvänta sig behöver göras.
Jag börjar med turbon: Ska man tro att den är ok eller att den fortsätter läcka? Jag läste någonstans att en turbo inte har några egentliga oljetätningar utan snarare typ kolvringstätningar och att läckage snarare går åt andra hållet om vevhusventilationen fungerar som den ska. Men det verkar vara lite delade meningar om det. Jag vill ju inte byta turbo i onödan, men det vore ingen höjdare om jag måste byta katalysatorn och det visar sig att det kommer olja även i den nya.
Inloppssidan: Det verkar sannolikt att det ligger en skvätt olja kvar i intercoolern. Bör man rengöra den eller ska man tro att den olja som finns kvar förbränns efter hand och inte påverkar utsläppen nämnvärt?
Om man bör göra rent den, måste man då demontera kylaren helt (Det vore trevligt att slippa slabbet med automatlådans slangar.)
Avgassidan: Finns det någon chans att katalysatorn överlevt. Kan man kolla några värden i Vida och dra några slutsatser om katalysator och givare? Jag gissar att lambda är ok eftersom jag inte har någon varning, men det säger väl inte hela sanningen.
Resten av avgassystemet gissar jag att jag får byta, om det är dom oljeimpregnerade ljuddämparna som fortfarande ge ifrån sig olja lär jag ju få skyhög hc antar jag.
Hur skulle ni ha resonerat? (Det säkraste vore ju ny turbo + avgassystem + katalysator + givare, men det är ju inte gratis direkt...)
Bakgrunden är en frusen vevhusventilation förra vintern. Jag hoppade in i bilen och drog iväg längs en mörk landsväg. Efter ett par mil när jag stannade till så märkte jag att jag spred ett vitt rökmoln och en stark lukt av bränd olja. Oljestickan var då helt torr. Efter rengöring av vevhusventilationen och påfyllning av olja så gick bilen normalt och har inte dragit mer olja än vanligt. Däremot så kom det ju fortsatt en del illaluktande rök och oljedroppar i början, jag gissar att innanmätet i ljuddämparna blivit ordentligt oljeimpregnerat. Motorlampan lyste gult nästa dag men slocknade av sig själv ganska snabbt.
Det som oroar mig nu är att det fortfarande märks en svag doft av bränd olja och att mynningen på avgasröret ser lite oljigt ut (inte så att det droppar). Detta samtidigt som besiktningen börjar närma sig. (Jag har inte kört så mycket eftersom bilen blivit stående p.g.a. andra motorproblem. Men ett par hundra mil lär den ha gått i alla fall.)
Den lär ju knappast klara avgastestet, så frågan är vad man ska förvänta sig behöver göras.
Jag börjar med turbon: Ska man tro att den är ok eller att den fortsätter läcka? Jag läste någonstans att en turbo inte har några egentliga oljetätningar utan snarare typ kolvringstätningar och att läckage snarare går åt andra hållet om vevhusventilationen fungerar som den ska. Men det verkar vara lite delade meningar om det. Jag vill ju inte byta turbo i onödan, men det vore ingen höjdare om jag måste byta katalysatorn och det visar sig att det kommer olja även i den nya.
Inloppssidan: Det verkar sannolikt att det ligger en skvätt olja kvar i intercoolern. Bör man rengöra den eller ska man tro att den olja som finns kvar förbränns efter hand och inte påverkar utsläppen nämnvärt?
Om man bör göra rent den, måste man då demontera kylaren helt (Det vore trevligt att slippa slabbet med automatlådans slangar.)
Avgassidan: Finns det någon chans att katalysatorn överlevt. Kan man kolla några värden i Vida och dra några slutsatser om katalysator och givare? Jag gissar att lambda är ok eftersom jag inte har någon varning, men det säger väl inte hela sanningen.
Resten av avgassystemet gissar jag att jag får byta, om det är dom oljeimpregnerade ljuddämparna som fortfarande ge ifrån sig olja lär jag ju få skyhög hc antar jag.
Hur skulle ni ha resonerat? (Det säkraste vore ju ny turbo + avgassystem + katalysator + givare, men det är ju inte gratis direkt...)