Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
#1275051
Jag har lite funderingar angående avgasrening.

Bakgrunden är en frusen vevhusventilation förra vintern. Jag hoppade in i bilen och drog iväg längs en mörk landsväg. Efter ett par mil när jag stannade till så märkte jag att jag spred ett vitt rökmoln och en stark lukt av bränd olja. Oljestickan var då helt torr. Efter rengöring av vevhusventilationen och påfyllning av olja så gick bilen normalt och har inte dragit mer olja än vanligt. Däremot så kom det ju fortsatt en del illaluktande rök och oljedroppar i början, jag gissar att innanmätet i ljuddämparna blivit ordentligt oljeimpregnerat. Motorlampan lyste gult nästa dag men slocknade av sig själv ganska snabbt.

Det som oroar mig nu är att det fortfarande märks en svag doft av bränd olja och att mynningen på avgasröret ser lite oljigt ut (inte så att det droppar). Detta samtidigt som besiktningen börjar närma sig. (Jag har inte kört så mycket eftersom bilen blivit stående p.g.a. andra motorproblem. Men ett par hundra mil lär den ha gått i alla fall.)

Den lär ju knappast klara avgastestet, så frågan är vad man ska förvänta sig behöver göras.

Jag börjar med turbon: Ska man tro att den är ok eller att den fortsätter läcka? Jag läste någonstans att en turbo inte har några egentliga oljetätningar utan snarare typ kolvringstätningar och att läckage snarare går åt andra hållet om vevhusventilationen fungerar som den ska. Men det verkar vara lite delade meningar om det. Jag vill ju inte byta turbo i onödan, men det vore ingen höjdare om jag måste byta katalysatorn och det visar sig att det kommer olja även i den nya.

Inloppssidan: Det verkar sannolikt att det ligger en skvätt olja kvar i intercoolern. Bör man rengöra den eller ska man tro att den olja som finns kvar förbränns efter hand och inte påverkar utsläppen nämnvärt?
Om man bör göra rent den, måste man då demontera kylaren helt (Det vore trevligt att slippa slabbet med automatlådans slangar.)

Avgassidan: Finns det någon chans att katalysatorn överlevt. Kan man kolla några värden i Vida och dra några slutsatser om katalysator och givare? Jag gissar att lambda är ok eftersom jag inte har någon varning, men det säger väl inte hela sanningen.

Resten av avgassystemet gissar jag att jag får byta, om det är dom oljeimpregnerade ljuddämparna som fortfarande ge ifrån sig olja lär jag ju få skyhög hc antar jag.

Hur skulle ni ha resonerat? (Det säkraste vore ju ny turbo + avgassystem + katalysator + givare, men det är ju inte gratis direkt...)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1275054
Förslagsvis kör du bilen ordentligt varm om det inte ingått i de mil du kört hittills och sen kör du till en verkstad med avgasprovare och kollar den innan du börjar spekulera för mycket. Eller avgasprov hos besiktningen, antar att det går att göra det utan att göra en riktig besiktning som med bromsar?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1275063
Sista gången jag besiktade min 960 hade den tät vevhusventilation och drog 1 liter olja på 100 mil. När jag skulle besikta var det svårt att klara avgasprovet så jag förklarade för besiktningsmannen som tyckte det skulle vara synd att inte få igenom den på vad som sannolikt var sista besiktningen, så han körde två varv runt stationen men full gas och höll emot med bromsen. Fina värden sedan, på bromsen också ska kanske tilläggas :)
av MickeM
#1275078
Lite olja i intercoolern är normalt, för övrigt.

Jag tycker du ska blåsa ur den lite.
Ut och varmkör rejält.
Fullgasaccelerationer på hög växel i uppförsbackar och kör med högre (måttligt) motorvarv i några kilometer i taget.
Dvs höja katalysatortemperaturen lite över normala.

Växla Ner. Behöver inte fartsyndas för detta!
#1275171
Som nämnts av några, bränn ur avgassys (kör den riktigt varm) några gånger så bränner man troligen upp oljan och den påverkar inte ev avgasvärden nämnvärt.
Gör förslagsvis en provmätning på någon lokal mindre verkstad då det inte brukar kosta några större summor. Då får du svar på hur dina avgasvärden ser ut.
Som någon även nämnde så drar ju dagens nya bilar mängder med olja och dom klarar sig bra vid sina mätningar.
av Storfot
#1276192
Det lutar väl åt att jag börjar med att besikta utan några andra åtgärder än att försöka köra avgassystemet lite extra varmt. Den lär nog inte gå igenom, men då får jag åtminstone veta vilka värden som är åt skogen innan jag gör något.
av Storfot
#1284281
Jag kanske borde återkoppla hur det gick. Jag gjorde ett par "varmkörningar" och besiktade sedan och det gick bra. Lambdavärdet låg precis på gränsen, övriga värden var helt normala. (Avgaserna luktar fortfarande bränd olja.)
Volvo v60 2022 plåtskada

Bilen är folierad på höger sida s&[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]