Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1372945
Magnetventilen är väl till för laddtrycket?
Snubblade över den här videon för ett tag sedan o komma tänka på den när jag läste ditt inlägg

I början pratar han om "smatter" från den men det är mest en gissning från min sida, du kanske har någon i din närhet du kan provbyta med?
#1373203
MAP-/laddtrycks-sensorn var det första jag tänkte på när jag såg din rubrik eftersom jag hade nyligen liknande symptom när jag inte hade kunnat koppla in vakuum slangen dit, men det var främst för du redan hade uteslutit gasspjället (går att köpa begagnad fungerande gasspjäll för halva priset btw) som oftast är det första att misstänka.

Jag hoppas det löste sig till sist :)
#1373259
Jag har en förhoppningsvis bättre begagnad laddtrycksventil beställd från en skrot. Visserligen kan den vara 36000 mil gammal men annars köper jag en fabriksny om det kan hjälpa. Det är det värt. Det här skall testas. Efter det rigorös röksökning.
#1378511
Uppdatering:

Ingen skillnad med annan laddtryckssensor. Är bilen helt varm och har gått länge på högt varv och sedan står på tomgång så är det samma dippar.

Men... den bluddriga gången och rasslet under huven på låg växel som sedan upphör vid högt varv och bilen får en turbokick blev lite bättre med nytt luftfilter. Det är lite längre mellan gångerna man känner av problemet. Har det rasslat och bluddrat och sedan har bilen axat sig ur det en gång dröjer det ett tag innan nästa incident.
#1383401
Ja, hur har det gått? Först och främst tackar som frågar. Det är väl färdigt med läcksökning iallafall. Inga läckor hittades.

Verkstaden gjorde en ny viktig upptäckt och det var att när motorn är kall går det att ta bort felkoden ECM-644A, men inte när den är varm. Jag vet inte hur jag går vidare med det men om någon har några idéer så.

Sedan finns ju ECM-4801 också så katalysatorn skulle kunna vara igensatt lite grand men varför skulle det visa sig bara vid varm motor.

Så tyvärr ingen lösning än men mer info.

Sammafattning av symptom från tråden:
1. Pendlande och dippande tomgång på varm motor med surr i laddtrycksventilen vid dipparna när det är som värst. Störst problem vid stopp efter längre stunds körning.
2. Dåligt svar på acceleration innan varvet blir så högt att turbon drar i bilen. Då tar det fart. Ibland hörs ett rasslande /skramlande ljud innan den börjar gå bra när man varvar ur.
#1383421
Hej
Jag är antagligen helt fel ute men när jag köpte min S80 T6 -99 vandrade tomgången mellan 800-1500 varv vid start med kall motor. Fick också felkoder att blandningen var för fet.
Efter lite funderande och sökning här på forumet rengjorde jag luftmängdmätaren med elektronikspray.
Nya stift och luftfilter tillsammans med rengöring löste problemet.
Tomgång stablit på 680 varv...

/Björn
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]