CEM - En en saga med ett lyckligt slut
Postat: mån 15 okt 2018, 13:31
Jag köpte en V70 D5 -06 för lite drygt en månad sedan.
Den hade diverse problem så jag fick den till ett bra pris. Killen som jag köpte den av hade anlitat någon "gammal volvotekniker" som hade hjälp honom genom åren.
Ett av problemen den hade var att radion inte funkade. Han sade att de hade felsökt och att spänning fram till stereon fanns. I och med detta besked så köpte jag en stereo på en internetsajt för ett par hundra kronor.
När jag sedan även upptäckte att 12V uttagen inte heller fungerade så blev jag lite fundersam. Kunde det vara något annat?
Jag läste runt och snubblade över diverse sidor som indikerade att det kunde vara CEM (Central Electronic Moldule) det var fel på.
T.ex. här på forumet:
viewtopic.php?f=19&t=128622&p=1101530&h ... o#p1101530
eller
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... 2&start=10
Flera företag säljer även begagnade CEM som programmerats
http://www.styrdon.com/volvo-cem
och
https://www.obdtuning.se/sv-SE/reparati ... 70-6663009
För att kontrollera att det verkligen var CEM det var fel på så mätte jag på säkringarna #11 och #28 mot jord.
Ingen spänning fanns med tändningen på.

Sidan OBDtuning skriver följande angående symptom:
En fransk sida skriver om att det är ett relä inuti som kan vara boven:
https://en.calameo.com/read/00098375906604c67c2f1
Efter att tittat på denna underbara video så tog jag en sväng in på delplocken och opererade ur en CEM:
https://www.youtube.com/watch?v=U8UozG9qLvM
Går på en halvtimme att skruva ur på en skrotbil. På din egna bil tar det längre tid eftersom man då är lite försiktigare.
Eftersom det var en skrotbil så vred jag som attan på vindrutetorkarna för at får lös dem. De sitter hårt fast!
Annars är att dränka in dem i WD40 och att ha en liten avdragare som backup högst rekommenderat!
Rekommenderas att manuellt positionera motorn (snurra på den) så den står såhär:

D.v.s. med veven nedåt för då går den lätt ur. I viloläget tar den emot ytterplåten och är svår att få ur sin gummiupphängning på andra sidan.
Annars så är videon en utmärkt beskrivning! För övrigt syns min märkning av torkarnas lägen i viloläget i samma bild. Funkade jättebra!
Med en offer-CEM Väl urtagen så kunde jag nu i helgen, efter att ha övat på en skrotbil ge mig på min egen.
Jag använde den franska guiden och tog isär CEM. Kretskorten täcks av 4 separata delar i plast.
Man börjar med den delen som täcker säkringarna. Tandpetare i alla snäpplåsen funkar fint! Kom ihåg att

Efter att man tagit lös första delen lossar man de andra på liknande sätt.
Eftersom jag nu hade två CEM (en offer-CEM och min orginal-CEM) så övade jag på offer-CEM och testade att löda lös reläerna. Här är en bild med det misstänkt felande reläet borttaget.

För att löda bort reläet rekommenderas en brännare. Jag använde en brülebrännare (kanske finns det bättre och mer precisa brännare, men det funkade ok).
Att försöka löda lös det med en lödkolv är bara att glömma. Provade med min temperaturreglerade kvalitetskolv, men fick ge upp. Nu är jag ingen expert på att löda (eller avlöda för den delen), men mängden metall som skall hettas upp är ganska stor.
Använde en tennsug och med lodet upphettat av brännaren gick det mycket smidigt! Avlödningsfläta funkar nog inte.
Efter att ha övat på två reläer på min offer-CEM så kände jag att jag skulle klara av min egen. Svedde väl kretskortet lite men bara ytligt.
Provade det misstänkt felande reläet med 12V mellan stift 86 och 85. Inget ljud och ingen kontakt mellan polerna som skall slutas! Reläet på original CEM var alltså trasigt. Från reläerna på offer-CEM kom ett fint klickande ljud och kretsen slöts!
Lödde fast ett av reläerna från offer-CEM på min CEM.
Så här blev lödningarna:

Väl hopmonterat och med allting på plats tillbaka i bilen var det gött att höra ljuv musik ur högtalarna!
Kostnad:
Begagnad CEM, 220 kronor
Säljes: Utbytes originalstereo som aldrig behövdes!
Den hade diverse problem så jag fick den till ett bra pris. Killen som jag köpte den av hade anlitat någon "gammal volvotekniker" som hade hjälp honom genom åren.
Ett av problemen den hade var att radion inte funkade. Han sade att de hade felsökt och att spänning fram till stereon fanns. I och med detta besked så köpte jag en stereo på en internetsajt för ett par hundra kronor.
När jag sedan även upptäckte att 12V uttagen inte heller fungerade så blev jag lite fundersam. Kunde det vara något annat?
Jag läste runt och snubblade över diverse sidor som indikerade att det kunde vara CEM (Central Electronic Moldule) det var fel på.
T.ex. här på forumet:
viewtopic.php?f=19&t=128622&p=1101530&h ... o#p1101530
eller
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... 2&start=10
Flera företag säljer även begagnade CEM som programmerats
http://www.styrdon.com/volvo-cem
och
https://www.obdtuning.se/sv-SE/reparati ... 70-6663009
För att kontrollera att det verkligen var CEM det var fel på så mätte jag på säkringarna #11 och #28 mot jord.
Ingen spänning fanns med tändningen på.

Sidan OBDtuning skriver följande angående symptom:
Den var inte rätt i mitt fall. Denna är min lista för mina fel:
- Ingen kontakt med BCM
- Spänningsmatning till säkring #15 saknas vid tändning på
- Stolsvärme fungerar inte
- 12V-uttag i kupé fungerar inte
- Stereo är ur funktion
- Spänningsmatning till säkring #11 saknas vid tändning på
- Spänningsmatning till säkring #28 saknas vid tändning på
- 12V-uttag fram i kupé fungerar inte
- 12V-uttag bak i kupé fungerar inte
- Stereo är ur funktion
- Elmanövrerade passagerarstol funkar ej*
En fransk sida skriver om att det är ett relä inuti som kan vara boven:
https://en.calameo.com/read/00098375906604c67c2f1
Efter att tittat på denna underbara video så tog jag en sväng in på delplocken och opererade ur en CEM:
https://www.youtube.com/watch?v=U8UozG9qLvM
Går på en halvtimme att skruva ur på en skrotbil. På din egna bil tar det längre tid eftersom man då är lite försiktigare.
Eftersom det var en skrotbil så vred jag som attan på vindrutetorkarna för at får lös dem. De sitter hårt fast!
Annars är att dränka in dem i WD40 och att ha en liten avdragare som backup högst rekommenderat!
Rekommenderas att manuellt positionera motorn (snurra på den) så den står såhär:

D.v.s. med veven nedåt för då går den lätt ur. I viloläget tar den emot ytterplåten och är svår att få ur sin gummiupphängning på andra sidan.
Annars så är videon en utmärkt beskrivning! För övrigt syns min märkning av torkarnas lägen i viloläget i samma bild. Funkade jättebra!
Med en offer-CEM Väl urtagen så kunde jag nu i helgen, efter att ha övat på en skrotbil ge mig på min egen.
Jag använde den franska guiden och tog isär CEM. Kretskorten täcks av 4 separata delar i plast.
Man börjar med den delen som täcker säkringarna. Tandpetare i alla snäpplåsen funkar fint! Kom ihåg att

Efter att man tagit lös första delen lossar man de andra på liknande sätt.
Eftersom jag nu hade två CEM (en offer-CEM och min orginal-CEM) så övade jag på offer-CEM och testade att löda lös reläerna. Här är en bild med det misstänkt felande reläet borttaget.

För att löda bort reläet rekommenderas en brännare. Jag använde en brülebrännare (kanske finns det bättre och mer precisa brännare, men det funkade ok).
Att försöka löda lös det med en lödkolv är bara att glömma. Provade med min temperaturreglerade kvalitetskolv, men fick ge upp. Nu är jag ingen expert på att löda (eller avlöda för den delen), men mängden metall som skall hettas upp är ganska stor.
Använde en tennsug och med lodet upphettat av brännaren gick det mycket smidigt! Avlödningsfläta funkar nog inte.
Efter att ha övat på två reläer på min offer-CEM så kände jag att jag skulle klara av min egen. Svedde väl kretskortet lite men bara ytligt.
Provade det misstänkt felande reläet med 12V mellan stift 86 och 85. Inget ljud och ingen kontakt mellan polerna som skall slutas! Reläet på original CEM var alltså trasigt. Från reläerna på offer-CEM kom ett fint klickande ljud och kretsen slöts!
Lödde fast ett av reläerna från offer-CEM på min CEM.
Så här blev lödningarna:

Väl hopmonterat och med allting på plats tillbaka i bilen var det gött att höra ljuv musik ur högtalarna!

Kostnad:
Begagnad CEM, 220 kronor

Säljes: Utbytes originalstereo som aldrig behövdes!
