Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1275353
Köpt packning nu. 76 kr :-) . Måste man lossa solenoid från "paketet" när man rengör? Ska man rengöra solenoid med broms rengöring oxå? Ska man bara koppla plus och minus från batteriet på solenoiden ? Måste man koppla bort batteriet ? Släcks felkoden automatiskt eller måste man åka t verkstad och släcka den?
av MickeM
#1275358
Jag tycker du ska ta loss batteriet.
Då försvinner också felkoden.

Solenoiden är bara en magnet som mekaniskt påverkar ventilen.

Plus och minus från batteriet ska den säga klick, och klick igen när du släpper strömmen.
Hur du vänder plus och minus spelar ingen roll.
#1275377
MickeM skrev:Jag tycker du ska ta loss batteriet.
Då försvinner också felkoden.

Solenoiden är bara en magnet som mekaniskt påverkar ventilen.

Plus och minus från batteriet ska den säga klick, och klick igen när du släpper strömmen.
Hur du vänder plus och minus spelar ingen roll.
då lossar jag batteriet . så med andra ord så kan den sitta kvar i "paketet" när jag rengör? med bromsrengörning.
av LaRy
#1275384
Eftersom du endast lossar 1 st skruv från solenoiden för att dela ventilen, tycker jag att du kan få den mycket renare om du delar paketet. Det tar max 1 minut. Om du inte har tryckluft, är det i princip nödvändigt. Men även med tryckluft kan du få grejerna 100% rena med bromstvätt och blås!
Notera att när du testar så rör sig ventilen mycket lite. Jag skulle vilja påstå 1-2 mm.
#1276129
LaRy skrev: mån 22 okt 2018, 11:48 Provade du den elektriskt genom att koppla spänning? Tydligt klickljud? Annars är det som du säger, bara att vänta och se.
Japp ja skruvade av solenoiden och kopplade den t batteriet och de klickade tydligt. Släcka koden på datorn e exakt samma som att koppla ur batteriet ?
av MickeM
#1276155
Det är inte exakt samma sak, nej.
Men ECM glömmer koden om man kopplar loss batteriet.
Den glömmer också adaptioner, så varmkör den helst första start när du återanslutit batteriet.

Har du en OBD scanner är det bäst, givetvis.
Men koppla loss batteriet innan man lossar elkontakter är ALDRIG fel.
Onödigt, på sin höjd.

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]