Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1274653
Goddagens,

Behöver snart byta olja på min S80 -99 men 170hk motorn. Den har rullat 17600 mil.

Ska man slå på stort och köpa Mobil 1 FS 0W-40, eller duger det med Mobil Super 3000 X1 5W-40?

Min andra fråga är det att jag behöver byta ena strålkastaren och behöver därför lossa på fronten. Såg att innerskärmen sitter popnitad, och skulle behöva veta vilken storlek som passar där.

Tack på förhand.
#1274659
Motoroljans tillverkare kan du skita högaktningsfullt i.
Se bara till att motoroljan har klassningen som rekomenderas, och köp den sen vart du vill. (Det är en vanlig Volvo vet du. Ingen topfuel dragster)
ACEA A3B3 gissar jag det ska vara.
A3B4 funkar också fint. C3 duger också.
Särskilt med 1500mil bytesintervall blandad körning.
Mycket stads/småkörning ska du byta oftare. Oavsett vilken dyr "märkesolja" du än köper.

5w 40 vicositeten fungerar utmärkt oavsett norr eller söder av landet.
0w30 kan ge lite högre oljeförbrukning.

Plastöverdragna popnitar finns på Biltema som är avsedda för ändamålet.

Du kan föressten köpa deras motorolja också.
Gå inte på "olje-snobberiet" som många lider av.
Det är bara löjligt.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
#1274665
MickeM skrev:Motoroljans tillverkare kan du sikta högaktningsfullt i.
Se bara till att motoroljan har klassningen som rekomenderas, och köp den sen vart du vill. (Det är en vanlig Volvo vet du. Ingen topfuel dragster)
ACEA A3B3 gissar jag det ska vara.
A3B4 funkar också fint. C3 duger också.
Särskilt med 1500mil bytesintervall blandad körning.
Mycket stads/småkörning ska du byta oftare. Oavsett vilken dyr "märkesolja" du än köper.

5w 40 vicositeten fungerar utmärkt oavsett norr eller söder av landet.
0w30 kan ge lite högre oljeförbrukning.

Plastöverdragna popnitar finns på Biltema som är avsedda för ändamålet.

Du kan föressten köpa deras motorolja också.
Gå inte på "olje-snobberiet" som många lider av.
Det är bara löjligt.
Tummen upp som vanligt MickeM, jag förstår verkligen inte märkesdiskussionen om oljor.
Ligger en hel del NIKE tänk på detta.
5X 40 olja är det som gäller tycker jag med.
#1274705
Jo det blir nog 5w-40 olja. Verkar vara bra priser på den, även om jag inte törs köpa den på Biltema (behövde inte vara det, men fick kamaxellager-ras på min förra 740 som jag körde på biltemas semisyntet då. Men som sagt, behövde inte vara det. Den hade gått närmare 40 000 mil ändå). Slut på OT

Popnitarna blir Biltema ändå. Tänkte mest på vilken storlek jag behövde, men det löste sig :)

Tack för svaren.
#1274708
Biltemas olja är nog Sveriges mest sålda.
Återfinns nog i märkvärigare bilar än gamla Volvos.....

Utan att ha dissekterat den motorn kan jag ändå nästan garantera att oljan inte var boven.
Förutsatt att du slog i RÄTT olja för motorn i fråga.
Biltema säljer massor av olika oljor.....

En sludge beror alltid på för lång bytesintervall för oljan och/eller motorns körförhållanden.
Ett lageras med rätt olja, utan sludge, beror på andra omständigheter än tillverkaren av oljan!

Men det enda som tar skada av onödigt dyr olja av rätt klass är plånboken.

Hej Känner fan inga vibrationer alls. Undrar […]

Hej Söker trasig strålkastare eller eg[…]

Lyfta går men det lossnar det en bit av vent[…]

016 och 007 går inte att byta öht d&a[…]