Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
#1274644
Har en stötdämpare som är totalt slut. Men behöver bilen så jag måste förbereda så att allt är klart när jag ska göra bytet. Den är så slut så den har läckt ut oljan inuti så det har stänkt i hela hjulhuset. Dessutom är en fjäder av men precis i början så fick bara "Bra att veta" på besiktningen.

Efterklokheten säger att jag skulle köpt kompletta fjäderben, hade nog inte blivit så mycket dyrare. Det här är första gången jag ger mig på fjäderben så man har ingen rutin. Ska se till att de nya fjäderbenen är klara innan jag börjar skruva på bilen. Och innan någon säger något, jag ska byta på båda sidor.

På sprängskissen finns en massa olika gummin eller liknande för nedre delen. På den här sidan finns gummimellanlägg, gummiisolering m.m. Vilka saker ska jag köpa till?
https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-2000 ... adrar.html

Bild

Bild

Bild

Sedan kommer man till det som kallas låsmutter. Ska vingarna på den vara uppåt eller neråt? Hur mycket ska den dras åt?

Bild

Och vad är det här för pryttel? Följde med stötdämparen, men vet inte vad den ska användas till eller var den ska sitta.

Bild
av MickeM
#1274662
Du saknar mycket riktigt nr34 på skissen. (Så har alla sett ut som jag grejat med)
Den viktigaste av gummona.
Dvs gummimellanlägget mellan fjäder och nedre fjädertallrik.
Annars kan det bli gnissel och gnekande.

Nr24 har många också, och är en slangbit man trär på fjädern.
Finns både för överdelen och nederdelen av fjädern. (Om inte fjädern redan är gummerad där)
Så den inte ska låta när den gnuggar på sig själv, ihoptryckt.

Du kanske har dammskydden/skyddsbälgarna också utanför bilderna?

Metallbygeln (om du menar den) är den som håller ihop stötdämparen i sitt innersta läge i själva förpackningen.
Så den blir kortare. Annars blir paketet flera dm längre.
(En gasdämpare vill ut till sin fulla längd).
Den hör alltså inte till bilen, utan är emballagematerial kan man säga.

Vingarna på vingmuttern ska vara uppåt.
Momentet vet jag inte, och alltid bara dragit på känn.
Användarvisningsbild
av erikn
#1274796
Tack som sjutton för svar. Helt riktigt är dammskydden inte med på bild, glömde dem.

Bygeln var lös, förpackningen hel i alla fall. Den får plats i utan att vara ihoptryckt.

Då vet jag vad jag ska beställa, på Bilia kostar de guld.

Men lite märklig konstruktion. Man fäster ju helt klart stötdämpare/fjäder med lagret med vingmuttern. Då blir den stora brickan ovanpå som man fäster med muttern. För min del mycket oklar funktion på den där brickan längst upp.
av MickeM
#1274826
Brickan högst upp är den som tar över när bussningen i fjädersätet maxat ut.

Centrum av fjädersätet är en bussning om du tittar.
Därför också ett glapp mellan brickan och anhåll under huven.
Det är utrymmet bussningen ska jobba, och vid större rörelser tar brickan över och drar ut stötdämparen.
Du har liknande på undersidan fjädersätet för ihoprörelsen.
(Vid mindre fjädringsrörelser står alltså stötdämparen stilla, och endast bussningen jobbar)

När bussningen i fjädersätet blir för mjuk eller brister, blir brickan och undre anhållet det enda som drar/trycker ihop stötdämparen.
Eftersom det ska finnas ett glapp för bussningsflex, blir det glappet nu ett dunkande istället.

Med frisk bussning i fjädersätet, jobbar brickan mycket lite.
Bara vid stora gupp.
Vanligt med ytrost under, tom.
Användarvisningsbild
av erikn
#1274898
Tack för bra förklaring. Nu klarnar det och jag förstår hur det ska fungera.
av Lövet
#1474318
Min är en 2.4 men jag antar att det är typ samma. Om man köper ett sånt här kit från Getech - är det allt man behöver då? Jag vill bara kunna slita ut det gamla och in med det nya.
Bild
https://geparts.se/sv/kompletta-fjaderb ... hoger.html
av Lövet
#1474329
toppen, då blir det beställning vartefter. det gnekar nåt förjäkligt just nu om framvagnen vid gupp
av Lövet
#1474335
fjäderbenet komplett ovan kostar 1595kr på getech. Är det nån mening att försöka plocka ihop delarna själv? Blir det billigare? Måste ju exempelvis köpa fjäderspännare då osv, samt det verkar vara ett jäkla meck att hålla på med https://club.autodoc.se/manuals/byta-fj ... uide-12536 Bilen har gått 23k så jag antar att allt är bytesmoget...
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]