Andreas12 skrev: ↑lör 13 okt 2018, 00:35
Hänger inte med på din förklaring.
Du har övertryck i motorn vad har ditt insug med det o göra?
Turbo el inte så har du undertryck innan gasspjäll o övertryck efter spjället.
Är det övertrycket i motorn kanske ett komptest kan ge lite framgång i felsökningen
Trådskaparen menar sannolikt övertryck i vevhuset.
Dvs tät vevhusventilation.
Då behöver insuget ner för att komma åt.
Man ska ha klart märkbart undertryck på tomgång, och även vid högre varv utan belastning.
Dvs vid "torrvarvande".
En engångshandske ska lägga sig "slickat" på silen i oljepåfyllningen.
Finns ingen sil kan den suga ner till kammarna. Sätt över oljestickans hål isf.
respiratorlös skrev:Hur fr man tag i felkoder från en biltemas OBD2 översatta från koder finnes det en pdf eller liknande att ladda ner?
Biltemas Volvoscanner ger felkoder i äkta Volvoformat från alla styrdon.
Dom koderna går oftast att googla, annars finns VIDA att ladda ner.
Hard en universal OBD2 scanner, är alla koder som börjar P0xxx miljörelaterade ISO standard.
Dvs lika för alla. En sådan klarar bara motorns styrdon. Inget mer.
P1xxx, P2xxx osv är tillverkarspecifika och kan betyda olika mellan biltillverkare.
Googla koden tillsammans med "Volvo" så stämmer det oftast.
Jag har en bra översättning för många sådana till Volvo. Papper tyvärr.
Har du föressten rensat kanalerna i blocket också?
Eller iaf kört med en kabel, ståltråd eller liknande och konstaterat att det är öppet ner?
Det blir tätt i blocket också ibland, och inte bara i slangar/rör.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.