Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1274439
Hade övertryck i motorn så jag bytte pcv lådan mm och skruvade ihop motorn, startade den och den betede sig som om inte alla cyl va med svarar inte på gasen och har fortfarande övertryck i motorn. börjar få lite panik på bilen, hur felsöker man effektivt

var får motorn undertryck från? borde vara övertryck i insugsröret pga turbon
motorn funka innan jag börja pilla med den
av Andreas12
#1274471
Hänger inte med på din förklaring.
Du har övertryck i motorn vad har ditt insug med det o göra?
Turbo el inte så har du undertryck innan gasspjäll o övertryck efter spjället.
Är det övertrycket i motorn kanske ett komptest kan ge lite framgång i felsökningen
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1274494
Om motorn gick som den skulle innan TS bytte oljefällan, så är orsak till den dåliga gången troligtvis att motorn drar in tjuvluft. Kolla så att att slangar sitter där dom ska och att plaströret mellan intercooler och gasspjäll inte har spräckts. Jag antar att motorn är en 2,4T. Det vore bra om TS kortfattad beskrev vad han gjort med motorn, om insugsröret togs bort osv.

Undertryck i vevhuset har man bara vid tomgång förutsatt att vevhusventilation, kolvringar och ventilstyrningar är i hyfsat skick. På min -06 2,5T (29000 mil) behövdes bara att A/C kompressorn startade för att få undertrycket att minska/försvinna.
av MickeM
#1274518
Andreas12 skrev: lör 13 okt 2018, 00:35 Hänger inte med på din förklaring.
Du har övertryck i motorn vad har ditt insug med det o göra?
Turbo el inte så har du undertryck innan gasspjäll o övertryck efter spjället.
Är det övertrycket i motorn kanske ett komptest kan ge lite framgång i felsökningen
Trådskaparen menar sannolikt övertryck i vevhuset.
Dvs tät vevhusventilation.
Då behöver insuget ner för att komma åt.
Man ska ha klart märkbart undertryck på tomgång, och även vid högre varv utan belastning.
Dvs vid "torrvarvande".

En engångshandske ska lägga sig "slickat" på silen i oljepåfyllningen.
Finns ingen sil kan den suga ner till kammarna. Sätt över oljestickans hål isf.
respiratorlös skrev:Hur fr man tag i felkoder från en biltemas OBD2 översatta från koder finnes det en pdf eller liknande att ladda ner?
Biltemas Volvoscanner ger felkoder i äkta Volvoformat från alla styrdon.
Dom koderna går oftast att googla, annars finns VIDA att ladda ner.

Hard en universal OBD2 scanner, är alla koder som börjar P0xxx miljörelaterade ISO standard.
Dvs lika för alla. En sådan klarar bara motorns styrdon. Inget mer.
P1xxx, P2xxx osv är tillverkarspecifika och kan betyda olika mellan biltillverkare.
Googla koden tillsammans med "Volvo" så stämmer det oftast.
Jag har en bra översättning för många sådana till Volvo. Papper tyvärr.

Har du föressten rensat kanalerna i blocket också?
Eller iaf kört med en kabel, ståltråd eller liknande och konstaterat att det är öppet ner?
Det blir tätt i blocket också ibland, och inte bara i slangar/rör.
#1274559
hitta felet, läcka i insuget hitta det med startgas, ett klantfel.

Var inte helt igengegat tog tryckluft och hörde att det bublade i oljan och gjorde ett övertryck i motorn.
därimot var vakumslangen som sitter i en banjo på insuget helt igengegat plus att den var av (omhärdad och stenhård) gick att rädda med en bränsleslang från en moppe (passade över).

Om nu någon får för sig att göra om detta på en v70 2000 det är ett helvete utan rätt grejer!
köp ett gäng med slangklämmor i storlen 24mm och 34mm, 1/4" hyls sats med långa förlängare och en "kardans knut led" eller de biltema kallar woble förlängare, m5x20 skruv hydralolja till styrningen för man måste ta bort styrservon och fläkten till kylet, samt en kort 17 nyckel gärna med spärr funktion.
räkna med att den slangen som går från insug till ventlådan är stenhård och kommer att gå av om den inte redan är det samt att det går att trassla ut insuget från bränsleröret (i stål) såpas mycket att det går att komma åt oljefällan

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]