- mån 08 okt 2018, 16:36
#1273580
I helgen köpte jag en V70 AWD Automat '05:a med 25.000 mil på nacken.
Jag är väl inte helt nöjd kan jag säga. Bilhandlaren har sagt att han ska fixa alla fel, så jag har i dagsläget ingen möjlighet att häva köpet även om det just nu är det som känns mest intressant.
Uppkomna fel:
Defekt handbroms
Under provkörningen rasade handbromsen. Jag hade dragit handbromsen när jag parkerade, och när jag sedan körde iväg – efter att ha lossat handbromsen förstås – så skrek det fruktansvärt mycket innan det sa *KLONK* och sen lät det som alla bromsklossar i världen skrapade mot bilens bakre bromsskivor. Jag ringde då handlaren och han sa att jag kunde köra tillbaka bilen så skulle de fixa det.
Jag gillade bilen i övrigt, så jag sa att jag var intresserad.
Först menade han att de skulle lösa detta samma dag (torsdags), sedan dagen efter (fredags), men jag kunde hämta den först på lördagen. Och då var de ändå inte klara visade det sig! Men jag behövde bilen och fick köra därifrån med order om att inte använda handbromsen, vilket jag heller inte har gjort.
Jag åker iväg och lämnar vinterdäcken på förvaring och kör sedan tillbaka igen för att hämta cykeln som inte fick plats. Då börjar det skrapa som tusan från bromsskivorna igen...! Jag går in till handlaren, och dem monterar ner allt som har med handbromsen att göra, och säger att de fixar detta senare. Eftersom detta som sagt hände i lördags och alla hade slutat för dagen, så har jag förståelse. Bilen har trots allt gått ganska långt och man kan ju inte trolla.
Däremot så kändes det inte bra i magen.
Service på larmsystemet Vidare, när jag hämtar bilen så säger datorn "Larm assist - service erfordras". Jag säger detta till bilhandlaren som menar att det borde vara batteriet i fjärren som är dåligt (mmmjo, känns konstigt men det KAN ju i teorin stämma (jag jobbar med IT så jag har nog sällsynt stort tålamod för den typen av fel)), så jag säger att jag provar byta och återkommer om detta.
Byter batteri, det hjälper förstås inte. Provar att låsa och låsa upp bilen med bägge fjärrnycklarna, samma fel.
Googlar lite om detta och det visar sig att ett vanligt fel är att sirenens backupbatteri är dåligt. Det kan man då testa genom att larma bilen, och sedan låsa upp den med den fysiska nyckeln – Då ska larmet gå.
Så det tänkte jag prova, och först efter att ha smörjt låset ORDENTLIGT (borde man som bilhandlare inte testa alla nycklar innan man säljer en bil?) så kan jag låsa upp den. Men larmet går inte.
Fråga: Det verkar som att larmet stängs av helt när jag låser upp med den fysiska nyckeln. Jag får som sagt ingen siren, men heller inget blink, och kan utan problem sätta mig i bilen och starta den. Borde man inte behöv stänga av larmet först mha fjärren?
Service på Parkeringssensorerna Parkeringssensorerna HAR fungerat under helgens körning, även om de har tagit väldigt (otäckt) snävt.
Idag började dock lampan "Park Assist, service erfordras" att lysa. *suck*
Så, nu har jag fått tid på onsdag morgon och hoppas att handlaren fixar detta. Det är ju han som är experten – inte jag. Ska man acceptera dessa fel när man köper bil från en handlare? Jag köper ju inte från privatperson eftersom jag vill slippa strul. Självklart förstår jag att en bil som gått 25.000 mil inte är perfekt, men liksom....
Det tråkigaste i detta är att bilhandlaren påstår att jag har kört med handbromsen i – Varför skulle jag ha gjort det? Och oavsett, ska hela bromssystemet pajja bara för det? (minns min första Mazda där min svåger hade skruvat fast handbromsen så den låg på i 8 mil – Det rök och var varmt, men det var ingenting som pajjade). Jag har kört och ägt totalt 9 bilar sen jag tog kortet '95, och ingen av dem har haft bromsproblem av denna typen. Inte ens min '99 S80 T6 som var ett måndagsexemplar utan dess like...
Är det ett känt fel hos AWD '05:orna?
Input välkomnas!
Jag är väl inte helt nöjd kan jag säga. Bilhandlaren har sagt att han ska fixa alla fel, så jag har i dagsläget ingen möjlighet att häva köpet även om det just nu är det som känns mest intressant.
Uppkomna fel:
Defekt handbroms
Under provkörningen rasade handbromsen. Jag hade dragit handbromsen när jag parkerade, och när jag sedan körde iväg – efter att ha lossat handbromsen förstås – så skrek det fruktansvärt mycket innan det sa *KLONK* och sen lät det som alla bromsklossar i världen skrapade mot bilens bakre bromsskivor. Jag ringde då handlaren och han sa att jag kunde köra tillbaka bilen så skulle de fixa det.
Jag gillade bilen i övrigt, så jag sa att jag var intresserad.
Först menade han att de skulle lösa detta samma dag (torsdags), sedan dagen efter (fredags), men jag kunde hämta den först på lördagen. Och då var de ändå inte klara visade det sig! Men jag behövde bilen och fick köra därifrån med order om att inte använda handbromsen, vilket jag heller inte har gjort.
Jag åker iväg och lämnar vinterdäcken på förvaring och kör sedan tillbaka igen för att hämta cykeln som inte fick plats. Då börjar det skrapa som tusan från bromsskivorna igen...! Jag går in till handlaren, och dem monterar ner allt som har med handbromsen att göra, och säger att de fixar detta senare. Eftersom detta som sagt hände i lördags och alla hade slutat för dagen, så har jag förståelse. Bilen har trots allt gått ganska långt och man kan ju inte trolla.
Däremot så kändes det inte bra i magen.
Service på larmsystemet Vidare, när jag hämtar bilen så säger datorn "Larm assist - service erfordras". Jag säger detta till bilhandlaren som menar att det borde vara batteriet i fjärren som är dåligt (mmmjo, känns konstigt men det KAN ju i teorin stämma (jag jobbar med IT så jag har nog sällsynt stort tålamod för den typen av fel)), så jag säger att jag provar byta och återkommer om detta.
Byter batteri, det hjälper förstås inte. Provar att låsa och låsa upp bilen med bägge fjärrnycklarna, samma fel.
Googlar lite om detta och det visar sig att ett vanligt fel är att sirenens backupbatteri är dåligt. Det kan man då testa genom att larma bilen, och sedan låsa upp den med den fysiska nyckeln – Då ska larmet gå.
Så det tänkte jag prova, och först efter att ha smörjt låset ORDENTLIGT (borde man som bilhandlare inte testa alla nycklar innan man säljer en bil?) så kan jag låsa upp den. Men larmet går inte.
Fråga: Det verkar som att larmet stängs av helt när jag låser upp med den fysiska nyckeln. Jag får som sagt ingen siren, men heller inget blink, och kan utan problem sätta mig i bilen och starta den. Borde man inte behöv stänga av larmet först mha fjärren?
Service på Parkeringssensorerna Parkeringssensorerna HAR fungerat under helgens körning, även om de har tagit väldigt (otäckt) snävt.
Idag började dock lampan "Park Assist, service erfordras" att lysa. *suck*
Så, nu har jag fått tid på onsdag morgon och hoppas att handlaren fixar detta. Det är ju han som är experten – inte jag. Ska man acceptera dessa fel när man köper bil från en handlare? Jag köper ju inte från privatperson eftersom jag vill slippa strul. Självklart förstår jag att en bil som gått 25.000 mil inte är perfekt, men liksom....
Det tråkigaste i detta är att bilhandlaren påstår att jag har kört med handbromsen i – Varför skulle jag ha gjort det? Och oavsett, ska hela bromssystemet pajja bara för det? (minns min första Mazda där min svåger hade skruvat fast handbromsen så den låg på i 8 mil – Det rök och var varmt, men det var ingenting som pajjade). Jag har kört och ägt totalt 9 bilar sen jag tog kortet '95, och ingen av dem har haft bromsproblem av denna typen. Inte ens min '99 S80 T6 som var ett måndagsexemplar utan dess like...
Är det ett känt fel hos AWD '05:orna?
Input välkomnas!