Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1272667
Nu till något ännu märkligare, pratade med forslunds som lovade kika på bilen igen efter saneringen. Lämnade bilen i morse och fick samtal på eftermiddagen att felkoder var kollade och någon givare var rengjord men utan att några fel hittats. Glad i hågen åkte jag och hämtade bilen som gick okej fram till första korsningen. Då slutade turbon ladda helt. Kanske iofs lättare att felsöka men det blev i varje fall uppenbart att det är något med styrningen av laddtrycket som spökar🤔
#1272930
Efter gårkvällens rengöring och vacuumtest ala youtube utan framgång så skulle jag åka till bilskroten och se efter nya givare och ventiler till styrningen av turbon. Tror ni inte att turbon sparkade igång och nu går den som en klocka. Fattar inte mkt eg. Det jag gjorde var att plugga båda motorkuddarna, rengjorde ”boost controller”, jag hade även lös slangen för att kolla ev glapp i turbon men den kändes stum och fin och snurrade bara fint.
#1273648
Nu återstår endast problemet med att den är sjukt svår, nästintill omöjlig att starta när motorn är varm och den har stått typ 45 min. Har gjort en koll på bränsletrycket då den inte startar och då visar mätaren knappt 100 bar, vilket är alldeles för lite. Gjorde även ett leakback test som inte visade något tydligt. Har visserligen bara gjort det när motorn gick.

Någon som varit med om att en spridare hängt sig eller liknande bara då motorn är varm och stått ett tag.

När man tittar på grafen över bränsletrycket så ser det nästan ut som att en spridare läcker eftersom den bygger tryck åsså dippar grafen för att börja stiga igen🤨
#1273827
I min värld är det 3 saker som skulle fått stryck efter feltankning: spridarna, bränsletryckregulatorn och pumpen. Hade pumpen gått så borde det vara lika dåligt med varm eller kall motor, däremot bränsletryckregulatorn och spridarna är mer trolig orsak. Jag hade börjat med att hälla i 1 liter 2 taks olja i en full bränsletank och kört ut den tanken, om det inte började bli bättre hade bytt ut tryckregulatorn och till slut bytt spridare/spridarna.
#1275236
Har nu bytt tryckregulatorn eftersom när den hamnar i "nonstartmode" startade nästan omedelbart då man kopplade ur bränsletrycksregulatorn. Gav dock ingen skillnad. Börjar nästan misstänka att det är bränsletryckssensorn som spökar. Har inte doktorerat i hur insprutningen fungerar men jag har tolkat det lilla jag läst att det är denna bränsletryckssensor som säger till spridarna att skicka på bränsle in i cylindrarna när trycket är högt nog i fuelrailen. Det känns för mig väldigt märkligt att spridarna fungerar super när motorn är kall och även varm när man startar den direkt efter ett stopp men då den stått en stund är den hopplös??

Någon som kan detta med spridare och sensorn kanske kan vara vänlig att förklara för en novis, som det känns nu..

Testade att koppla ur bränsletryckssensorn och då visade instrumentet på 1800 bar, vilket kändes lite väl häftigt och bilen startade givetvis inte. går givetvis superbra att Pm:a oxå
#1276809
Hej igen, nu har jag gjort ett leakback eller backleak-test på spridarna när bilen inte startar. Det positiva var att utrustningen från eBay fungerade alldeles utmärkt det lite mer beroende på hur man ser det negativa var att det inte var något läckage/flöde alls på returledningarna. Kom cirka 1-1/2 ml på 10-15 sekunders gnuggande på startmotorn på alla spridarna.

Börjar bli riktigt störd över detta.

Jag har ju bytt tryckregulatorn, dock skulle ju trycksensorn kunna spöka så jag tror nästa steg blir att testa byta den, 🤔
#1402608
Bara en liten återkoppling så här typ två år senare... Vet inte vad som gjorde susen men jag bytte bränsletrycksregulatorn på högtryckspumpen, hällde i en flaska tvåtaktsolja i en full tank och tankade bilen full med diesel från Ingo och nu har det inte varit ett enda startproblem på två år..

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]