Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1269571
Jag har en V70 2.5T 2006 med en koppling som jag inte riktigt litar på. Jag köpte nyligen bilen och kopplingen är bytt för ett år sen. Perfekt tänkte jag. Kopplingspedalens motstånd är ovanligt lätt jämfört med andra v70 2.5T som jag testat. Jag antar att det är pga renoverad koppling. Dragläget är i mitten av pedalens rörelseområde. Eftersom kopplingen är ny gjorde jag inga tester av kopplingen vid provkörningen. Jag märkte senare att vid hård acceleration så biter inte kopplingen riktigt när man växlar upp och släpper pedalen. ingreppet är väldigt mjukt. Mina gamla v70 2.4t -99 30000 mil högg direkt när släppte kopplingen och det tjöt om däcken vid växling till tvåan. Jag har märkt på flera andra 2.5T att ingreppet är ganska mjukt. Den nya bilen är dock mjukare i ingreppet. Den slirar inte vid fullgasacceleration på någon växel. Dock så svajar varvtalet lite om man ger fullgas på 4an 2500 varv och lätt sparkar till kopplingen så att varvtalet ökar lite. Det tar en sekund innan varvtalet går ner. Det gör mig lite orolig. Jag kör ganska lugnt men jag hade ändå tänkt chippa bilen. Det vågar jag inte nu. Det känns som kopplingen precis klarar av orginaleffekten. Vad säger ni andra om detta? Låter det verkligen normalt? Finns det något jag kan kontrollera eller blir det att riva ner allt och byta rubbet med kopplingssats, svänghjul mm??? Kan en dåligt luftad koppling ge symptomen jag har?
#1269676
Så den "slirar ner" till motorvarvet matchar farten på en hel sekund?
Det är för länge.

Luft i kopplingshydrualiken ger problem att koppla ur.
Ingen slirade koppling.

Snarare om tex huvudcylindern släpper tillbaka vätskan för långsamt, men det känns lite långsökt.

Det är inte olja på kopplingen?
Spår av läckage under?

Jag kan inte riktigt komma på hur man skulle felmontera (självjustering en tex ) för att den skulle slira som du beskriver.
Även om lagret skulle kärva på axeln, borde den snarare få problem med att koppla ur.
#1269685
Svårt att säga ang motståndet.

Men det är ju möjligt att det är skillnad på kopplingen på med och utan turbo.
Och att det nu sitter felaktigt en för utan turbo med klenare solfjäder.
Det skulle kunna ge symptomen du beskriver, både med slitande och pedalmotståndet.

MEN, bara spekulation.....
Det kanske tom är samma koppling....
#1269686
Jag tycker det låter som olja på svänghjul/lamell. Krävs inte mycket läckage...

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]