Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1269570
Vid tomgång så går interiörljuset upp och ner i styrka med bilens tomgångstakt (Om ni förstår). Det är svårt att förklara men kan detta bero på ett dåligt batteri? Kom gärna med era upplevelser och lösningar,

Ha det gött
#1269637
Knatch skrev:Generatorn hade jag kikat på och alla jordpunkter och batteri polskontakter
Jag har spänningsmätt batteriet med generatorn igång och den ger ut runt 14volt och avstängd på 12v. Så där är det nog inte problem, eller? :-/
#1269639
Andreas12 skrev:Troligen laddningsregulatorn..
Är det det kommer snart lampor smälla på löpande band då den överladdar
Hitills har ingen lampa gått sönder. Om det är laddningsregulatorn så får jag huvudvärk.. Den är ju inte jätte lätt att komma åt!
#1269728
Jag hade samma symptom på min innan jag bytte batteri, jag märkte dock på mitt att när bilen stått över natten så var det bara mellan 11,2-10,9volt i batteriet men lite över 12 volt efter jag kört så det var bara att batteriet var utslitet, mitt var 17år gammalt.
#1270060
Ett litet tips: Batterier som är några år eller är dåliga tar anmärkningsvärt lång tid, eller går inte att ladda fullt.
Detta kanske inte syns så bra med dom moderna "smarta" batteriladdarna. Men om har en äldre "osmart" batteriladdare med en Amperemeter på som visar laddströmmen, då ser man att det inte går att komma ner till 1 Ampere eller mindre i laddström. Och det är ingen idé att låta laddaren stå på hur länge som helst för då går det över i gasbildning. Och det är inte bra för batteriet.
Det bästa om man vill ha järnkoll, man kanske har flera bilar eller har ett prylbehov eller annat, t.ex en stor och bilintresserad vänkrets, är att skaffa en batteritestare. Förr så var det ett instrument som man anslöt till batteriet. Det hade ett kraftigt och värmestabilt motstånd, det hade samma Ohmtal även när det var rödglödgat, det har inte alla motstånd. Och på instrumentet fanns en Amperemeter. Då fick batteriet "bekänna färg" när man belastade med detta motstånd. Sådana batteritestare finns ännu, men nu finns det även elektroniska batteritestare som mäter och ger en handfull andra värden också. Om jag inte minns fel, kan man få utskrift också om man kan ansluta till en dator? Biltema m.fl har sådana där den enklaste kostar någon femhundring.
D4 balansaxlar

Bra fråga, säkert någon h&aum[…]

Köpråd v90

Håller med ovan, just med tanke på utb[…]

Jag försöker byta det mesta av bromsarna[…]

Varit förbi verkstan och kollat hjulinst&aum[…]