Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nivenko
#1269353
Nu när hösten kommit med regn har jag fått ett litet problem med vindrutetorkarna. Det går inte att stänga av dom så de går på längsta möjliga intervall. Efter några dagar så har de stängts av. Häromdan så funkade inte intervalltorkaren så jag fick köra med dom kontinuerligt. När jag stängde av torkarna började intervallen igen vet inte hur det är nu. Efter att ha läst här på forumet så kan det bero på spaken vilket inte är någon stor kostnad. Men hur är det med att hålla på med elektroniken på V70. Måste jag koppla ur batteriet för att sen åka till en verkstad som tar bort alla eventuella felmeddelanden? Är det så enkelt som säjs här att byta ut spaken?
Ps
Detta fel har jag inte reklamerat då det är sånt som jag räknar med när jag köper en gammal bil. Detta med tanke på mina problem m försäljaren
Pps
Upptäckte att jag måste byta kamrem pga ålder i februari. Den har 7000 mil kvar om man räknar mil. Hur viktigt är det att genomföra bytet snart?
av MickeM
#1269430
Ang kamremmen så är tiden lika viktig som milen.
Därför är båda en parameter för byte.

Du kan byta torkarspak själv.
Jag rekomenderar att ta loss batteriet innan.
Inte direkt för felkoder, men det sitter en airbag i ratten. (Men strömlöst blir inga felkoder heller)
Strömlöst så kan du ju ta bort vilken elektronikdel som helst, bara den är tillbaka innan strömmen kommer igen.
Blinkerspaken är inget som ska kodas in eller liknande.

"Efter några dagar har dom stängts av"
Menar du att torkarna går fast du stängt av tändningen, eller är dom på så snart du vrider på nyckeln till läge 1?
(Torkarna ska gå i läge 1 också.)
Men inte med tändning av.
av nivenko
#1269455
nej det är bara när jag startar o jag tror att det är något vajsing på kretskortet som sitter kopplat till spaken genom att det rör sej endast att intervalläget inte går att stänga av eller inte funkade häromdagen. Inga problem med de andra lägena eller avstängning efter spolning. Jag köper en beg från jönköpings bildemontering som jag köpt grejer från förr. Bilen ska ju in på verkstad för att fixa motorvärmare innan vintern så han får byta spaken också då. Kan jag vänta några månader med kamremsbyte. Den är bytt 2009 i februari. Kassan börjar bli ansträngd just nu och värmen är första prio :( .
av MickeM
#1269481
Är den bytt februari 2009, är ju nästa tidsgräns februari 2019.
Du kan ju lyfta bort plastkåpan ovanpå motorn och inspektera remmen.
Man då ser du bara remmen mellan kamaxlarna, så man får vrida motorn.
Har du manuell låda kan du lägga in 5'an och knuffa bilen så remmen kan synas varvet runt.
Är det olja på remmen ska den bytas GENAST och läckan fixas, oavsett hur ny den är. (Därför ska man kolla remmen ibland mellan bytesintervallerna)
Alltså indränkt.
Ofta kan man bli svart på fingret om man drar på remmen när den sutitt länge.
Det är remmdamm blandat med allmän smuts, och är normalt.
Tydliga torrsprickor är BYTE GENAST.
Missljud från spännrulle är BYTE GENAST.
Spricka i remmen, så STARTAR DU INTE ENS MOTORN!
Bärgas till bytet.

Ser remmen bra ut, och inga missljud finns från någon spännrulle, så kan du nog vänta framåt sommaren, men på EGET ANSVAR!

Jag rekomenderar föressten alla att inspektera remmen ibland.
Oljeläckage kan bli ganska plötsligt.
Skär en spännrulle så dras remmen över, och då pallar den inte länge.
Dessa scenarion är sannolikt vanligaste anledningen till de rembrott som sker inom intervallerna, eller rimlig överskridan.
av nivenko
#1271349
Har kommit på att när jag blir irriterad på att torkarna inte stänger av lyckas jag få stopp genom att upprepade snabba växlingar växla mellan intervall o stopp, upp mot 10 gånger. Det ska ju finnas ett relä någonstans för torkarna någonstans. Reläna sitter på tre ställen i bilen, var sitter relät för torkarna? Tänkte kolla det först innan jag köper en spak för 350:- .
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1271353
nivenko skrev: ons 26 sep 2018, 17:56 Har kommit på att när jag blir irriterad på att torkarna inte stänger av lyckas jag få stopp genom att upprepade snabba växlingar växla mellan intervall o stopp, upp mot 10 gånger. Det ska ju finnas ett relä någonstans för torkarna någonstans. Reläna sitter på tre ställen i bilen, var sitter relät för torkarna? Tänkte kolla det först innan jag köper en spak för 350:- .
Det är nog snarare glapp I spaken än relät om det funkar. Tror jag iaf.
av nivenko
#1271388
Tänkte att det är lättare att kolla relät först o köpa en spak efteråt. Istället för att först köpa en spak för att sedan köpa ett relä om problemet kvarstår :-)
av MickeM
#1271438
Reläet är lite långsökt.
Beroende på årsmodell kanske du inte ens kan byta reläet, utan lödning.
Även störningar i CAN ellet en av inblandade modulerna kan skapa dylika fenomen, men troligast av allt är spaken.

Vill du känna dig säkrare så ska du ju få felkoder utlästa.
Enklare universal OBD2 scanner duger inte till det, utan måste vara en som läser Volvos protokoll i alla styrdon.
av nivenko
#1271447
Vid servicen kollade dom med diagnosprogram och fick inga felmeddelanden så då köper jag en spak så får det bytas samtidigt m kamremsbytet. Nu har jag i vart fall lärt mej hur jag får stopp på torkarna. :-)

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]