Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brobyhasse
#1269154
Har en Volvo v70 2002 som saknar knappar för radio/stereo i ratten, farthållare finns, har sett att man kan köpa beg knappsats för en billig peng, har tagit loss airbagen och kollat hur det ser ut, men jag kan inte se att det finns något kablage för att styra radioreglagen, finns ingen kontakt? har hört att Volvo drar fram allt kablage men sen väljer vilka tillbehör som skall monteras, har eftermonterat farthållare på en 850 -97 och där fanns allt kablage framdraget, min fråga, finns det nån enkel lösning på det här eller måste det dras nytt kablage genom rattstången? Ett för stort jobb men ställer frågan här till er som kan de här bilarna i minsta detalj.
Hasse
av Brobyhasse
#1269188
Rådlös skrev:Är radion utrustad för "fjärrmanöver"?
Den är nog inte det, har inte tagit bort radion för att kunna se det, de har säkert sparat in det på den modellen, "snålisar"
Användarvisningsbild
av wissel
#1269317
ovisst kan du komplettera med Stereoknappar. Jag gjorde det på min v70.

Tar bara några minuter att montera, allt är förberett i ratten.
Du behöver knappsatsen plus en liten grön kabel för anslutningen. Du behöver inte röra radion överhuvudtaget.
Under förutsättning att du har volvos originalradio, om inte så blir det rejält mycket svårare och oftast omöjligt.
Använd sök här på forumet så finns det beskrivningar, eller Googla.
av Brobyhasse
#1269779
Fick tag i en knappsats för en hundring på skroten, men när jag fick bort krockkudden så ser jag inget mer kablage för att styra radion, som bilden visar i bifoget så är de enda kablar "svart hölje-går till farthållare" "orange hölje 2st går till krockkudde" hade i min vildaste förväntning hitta en kabel framdragen till radion i rattstången men verkar som de har sparat in den, jag har volvos originalradio HU-603 har sökt på nätet och även i forumet men inte hittat det jag söker.
Bilagor
20180912_181158.jpg
20180912_181158.jpg (1.11 MiB) Visad 758 gånger
av Rådlös
#1269835
Vilken typ av kontakter är det? Visa gärna en bild på kontakthuset i knappsatsen och en bild på kontakten i radion. Har du tur så kanske du kan göra ett hemgjort kablage.
Ett exempel: Detta är en mycket vanlig kontakttyp på elektronik i bilar.
AMP MATE N LOK.JPG
Add description
AMP MATE N LOK.JPG (7.82 KiB) Visad 740 gånger
Det finns en uppsjö av kontakthus att välja på. Även stift och hylsor finns i olika diametrar och även fyrkantiga. Finns även flatstift om det skulle behövas. Förr i världen hette dessa AMP-kontakter. Numera heter dom TYCO eller något liknande. Kjell & Co, Clasisjön och Biltema säljer runda stift och hylsor. Men det är bara Biltema som säljer en passande klämtång. Även Svedol, men då kostar den över 500 kr. Dessbättre är Biltema till ett överkomligt pris. 3 - 4 hundralappar, vilket är billigt i sammanhanget. (Jag har varit 25 år i branschen och vet att en klämtång utan vidare kan kosta det tiodubbla!) Hittar du inte stift och hylsor eller kontakthus på prylvaruhusen så finns det på ELFA. Betänk dock att ELFA inte är något lågprisvaruhus. Moms tillkommer dessutom på alla deras priser.
Användarvisningsbild
av wissel
#1269845
Men men, kolla in tidigare inlägg o framför allt SÖK. som jag förstod det så är det just i farthållarens kontakt du skall koppla in radionknapparna i sedan använda kablaget du köpt.
av Brobyhasse
#1270100
Okey wissel, du menar att kabeln från radion kopplas in på farthållarens kontakt, skall genast kolla upp det där, skall även fota av knappsatserna:-)
av Rolo
#1271295
Jag har en V70-06 som enbart hade farthållareknappar. Fyrekrad ratt. Köpte knappsats och fick med instruktionen hur man kopplade ihop. Tog loss airbagen och därefter den tomma delen där knappsatsen skulle vara. Såg exakt ut båda delarna förutom knapparna. Det fanns en elkoppling isatt från början så jag skruvade fast knappsatsen och kopplade in elkopplingen så var allt klart. Tog ca 3-4 minuter.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1271378
Jag monterade knappsats till stereon i ratten på föräldrarnas gamla V70N T5 för flera år sedan, minns inte att jag behövde ta loss airbagen för det.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]