Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattias142
#1269020
Jag har lärt mig att man ska undvika vissa modeller av V70N pga ett dåligt gasspjäll. Vilka modeller/årgångar kan man köpa för att vara safe? Borde man ha en diesel? Finns det nån diesel modell där skatten inte är så dyr?
av MickeM
#1269026
Under 2003 kom ETA spjället på sugmotorer.
Under 2002 på turbo.

Dom ser olika ut, så googla så ser du vilket det är när du öppnar huven.

From 2004 är de flesta sjukdomarna borta.

Du ska åka långt innan diesel lönar sig.
Kör själv ca 2500mil/år, och tycker vinsten är för liten för att ha mer komplicerad bil. Dessutom dyrare i inköp.
Köp den för att du gillar motorkaraktären annars.
Med partikelfilter är skatten lägre, men ytterligare en kostsam sak som kan fela....

Men det är mitt sätt att resonera.
Bilarna är gamla och har gått långt...
av mattias142
#1269032
OK, så köper man en -04 eller senare så är man på säkra sidan alltså? Jag tänkte att en dieselmotor har längre livslängd än en bensinare och att de drar minde? Kör en V70 D2 -2012 på jobbet och såg att skatten var väldigt låg på en sån plus att den drar sjukt lite..
av Arnold
#1269060
De dåliga gasspjällen kommer från italienska Magneti Marelli. Medan de senare bättre är tillverkade av Bosch. Du känner igen ett spjäll från MM på etiketten som sitter på undersidan av spjället.
av MickeM
#1269070
Att en dieselmotor lever längre är en kvarleva från förr.
Gäller inte längre.

Båda lever lika länge, kan man säga.

50,000mil "still going strong" på någorlunda skötta exemplar är inte så ovanligt.
Bensin eller diesel kvittar.
av mattias142
#1269753
En annan dum fråga: När jag läser annonser i blocket kan det stå årsmodell 2004 men tillverkad 2003? Vad menas med detta?
Användarvisningsbild
av Någonting
#1269756
Volvo byter modellår under sommaren, vilket betyder att alla bilar som är tillverkade på sensommaren/hösten/slutet av året har ett modellår som ligger ett år i framtiden.

Detta är helt normalt, det är i väldigt få fall som tillverkningsåret är relevant.

Ex: Modellår 2005 producerades från sensommaren 2004 till och med tidig sommar 2005.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1269760
Min - 04 är tillverkad i april - 03 eller nåt sånt. Väldigt tveksam koppling mellan modellår och tillverkningsår.

Angående motorerna så lever väl en rimligt välskött motor rent mekaniskt ofta längre än resten av bilen gör oavsett motortyp.

Tjena! AC i denna V70 2011 blåser ut kall lu[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]