Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gråhben
#1268778
Hej! Har just blivit nöjd ägare till en XC90 -06 Diesel. Har förstått att vissa exemplar har fabriksmonterad dieseldriven parkeringsvärmare. Nu vill jag undersöka möjligheterna att montera en sådan på mitt ex. Någon som har erfarenhet av detta?
av glock40sw
#1268783
Den enda erfarenhet som jag har är att det blir svindyrhistoria om du inte har fabriks installerat mjukvara i bilen. Jag känner några som har backat just därför ,utan mjukvara lär den inte fungera.
av Lövet
#1268787
24k måste inkludera hårdvaran. Köp värmaren på skroten istället. Helt gratis lär det inte bli åndå dock. Bilen importead? Alla sv.sålda hade ju det från början.

Om du bara är ute efter tidursfunktionen kostar den ett par tusenlappar
av Gråhben
#1268815
Den är svensksåld. Alla har en dieselvärmare som värmer motorn när den är igång för att uppnå arbetstemperatur. Vet inte vilken hårdvara jag behöve men Volvo tar ca 12000 för den och lika mycket för montering/mjukvara.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
#1268851
Vad skumt, som du skriver har du redan en dieselvärmare, den från början, och det är den som även används som parkeringsvärmare för "oss andra". Trodde inte ens det gick att köpa en utan "minst" tidursfunktionen. Men det kanske gick att köpa utan det tydligen då.

Kanske ngt som ballat ur bara på din bil med värmaren? Man ställer den med vänster spaken ...
Användarvisningsbild
av johnnype
#1268858
Jag kan aktivera den saknade mjukvaran för ett betydande lägre pris. Det är i CEM hemligheterna ligger. En liten bild på CEM där artikelnummer syns är bra först.

Har gjort det på egna bilar och vänners bilar utan problem.
av glock40sw
#1268871
rosenlorden skrev: mån 10 sep 2018, 22:24 Vad skumt, som du skriver har du redan en dieselvärmare, den från början, och det är den som även används som parkeringsvärmare för "oss andra". Trodde inte ens det gick att köpa en utan "minst" tidursfunktionen. Men det kanske gick att köpa utan det tydligen då.

Kanske ngt som ballat ur bara på din bil med värmaren? Man ställer den med vänster spaken ...
Dieselvärmare var standard i svensk sålda bilar, är osäker med vilka bil och årsmodeller ,men fungerade bara som extra värmare under färd ,när spillvärme från dieselmotor inte räckte till.

Parkeringsvärmare (timer) var extratillbehör som man kunde beställa med en ny bil från fabriken ,eller installera med ockerpris efteråt.
av Gråhben
#1269764
johnnype skrev: mån 10 sep 2018, 23:06 Jag kan aktivera den saknade mjukvaran för ett betydande lägre pris. Det är i CEM hemligheterna ligger. En liten bild på CEM där artikelnummer syns är bra först.

Har gjort det på egna bilar och vänners bilar utan problem.
Kollade med en bilelektrisk firma, de sa att man behöver montera en pump och sedan få in mjukvara så att pump och kupéfläkt startar.
av glock40sw
#1269813
Det är just detta mjukvara som Volvo säljer men tar bra betalt och kallar detta för tillbehör.
Johnnype kan ju tydligen fixa den billigare som mycket annat också.
Något extra pump har jag aldrig hört talas om i sammanhanget.

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]