Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoinmysoul
#1268672
Halloj!

Igår började bilen gå jätte dåligt. Antog att spjällhuset var felet och hittade en beg med samma nummer, så bytte jag nyss och nu går bilen mycket bättre men tomgången är dålig, den flexar mellan 500-1300 rpm eller så dör bilen men när man gasar så går den dugligt bra.

Har hört att man måste programmera spjällhuset hos rejmes men finns det ingen privatperson här som gör det?

Det är en s80 -99 2,4L
av MickeM
#1268682
Vad fick dig så säker på att det var spjällhuset, att du bara bytte helt appropå?

Eller kanske felsöktes först?
Felkoder?
I så fall köper jag bytet.

Vad var symptomen innan?
"Gå jättedåligt" är lite för grov beskrivning......

Dom behöver kalibreras för att gå optimalt.
Men direkt dåligt brukar det inte vara.
Så svajande tomgången tex, känns inte som kalibreringfel.
Såvida du inte köpte från en turbo till en 140hk, eller liknande.
Numren är inte hela sanningen...
av Volvoinmysoul
#1268695
Hade några kompisar som läste felkoder och dom provade lite olika grejer men kom fram till spjällhuset. Vi provade även kompisens spjällhus då gick bilen klockrent, allt gick bra då. Så jag hoppas det var den och sedan bytet så går bilen mycket bättre bara tomgången är dålig. Men har du några andra idéer så är det välkommet.
av fredriknilsson
#1268697
Hur ser det spjället du satte dit ut? Är det rengjort?

Jag kan programmera om ditt spjäll, men om det bara är tomgången som är dålig så är jag inte säker på att det är vad som är fel.

Har ni tillgång till VIDA? I så fall kan ni plugga in gamla spjället och läsa vad det har för mjukvara och sedan jämföra med det nya.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1268701
Tjenare!

Jag har gjort ett program som låter dig flytta program mellan spjällhus/ETM. Funkar för alla som har en DiCE och Windows med Internetaccess. Det kostar en billig peng per gång för att programmera :-)

Det funkar i regel utmärkt att flytta sin gamla och bilanpassade mjukvara till ett nyare spjäll bara det "nya" fungerar som det skall.
av Volvoinmysoul
#1268706
Någon av er som programmerar bor i närheten av Norrköping? Har inte kvar spjället, gav in det som inbetalning då han kände någon som renoverar dom.

Kolla videon. Så här går den nu.

av Volvoinmysoul
#1268784
Det har testats, inget reslutat. Var och läste felkoder idag och det som kommer upp är "913F BCM-913F Styrenhet internt fel; Felaktig signal.
Har bokat tid hos rejmes för programmering på onsdag så får vi se helt enkelt.
av Arnold
#1268945
Var det vit eller gul etikett på spjället du satt i? Det är inte stor ide att kosta på ett spjäll med vit etikett eftersom du kan få samma problem med det spjället vilken dag som helst. Kvaliteten är dåliga på dessa. Det finns utbytesspjäll med gul etikett, med bättre kvalitet. Det är ett sådant du ska ha.
av Volvoinmysoul
#1269080
Okej uppdatering gubbar.
Var hos Rejmes för att programmera om men dom kom inte in i spjället och säger att detta spjäll är med trasigt.
Vi kan konstatera att spjället som är boven då alla mekaniker är eniga om det, dom har provtryckt för läckage osv osv. Har bett flera titta på bilen olika verkstäder och alla säger samma sak just spjället. Men nu börjar det skena iväg kostnadsvis, måste nu antingen köpa ett annat spjäll eller renovera så nu ber jag om er hjälp. Spjället som satt på från början kan det renoveras ?

Vill inte spendera för mycket pengar bara felsöka nu, annat spjäll och programmeringen som inte funka är jag uppe i 5k.

Finns det någon här inne som kan renovera spjällhus samtidigt uppdatera programvara?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]