Sida 1 av 2

ABS / antispinn problem, då och då

Postat: lör 03 feb 2007, 14:47
av Marbas
Har börjat hända lite lustigheter med bilen, en V70N MY04. Det gäller ABS / antispinn systemet. Bilen har inte antisladd, bara antispinn.

Ibland när jag startat bilen och börjat köra, så tänds ABS lampan efter någon minuts färd, och färddatorn tycker jag ska lämna in bilen för felsökning. Lampan lyser då tills jag stannar bilen, och ABS och antispinn systemet är bortkopplat (logiskt).

Nästa gång jag startar bilen, så lyser ABS lampan mycket länge men slutligen slocknar den. Vet inte om det har att göra med att bilen börjat rulla en bit, eller det måste gå en viss tid. Vid detta tillfället fungerar ABS och antispinn som det ska.

Om nu inte ABS lampan tänds under färd igen, så slocknar ABS lampan direkt vid nästa start igen.

Problemet uppkommer inte varje gång jag kör, men kanske var 4:e gång.


Detta fenomen har kommit efter att jag besiktigade bilen, fast jag tror ju inte det har med det att göra, såvida inte det blivit glapp till någon givare när den klåfingrige mannen petade överallt på bilen. Ska tilläga att bussningen på länkarmen vänster fram är lite glappig, om det nu kan påverka ABS systemet.


Min fråga då: Vad kan detta vara. Visst, jag kan köra ner och göra en felsökning på Volvo, men innan dess vore det intressant med lite idéer som man kan kolla innan eller ha i bakhuvet när man pratar med verkstaden.

Postat: lör 03 feb 2007, 15:23
av Brainy
Jag skulle testa blåsa ur abs-kransarna med tryckluft först för att utesluta så det inte bara är smuts som påverkar. Lossa hjulen och blås in mot kransarna, kommer inte ihåg exakt hur det ser ut men t.o.m. jag förstod när jag väl lossat hjulet :roll:

/Anders

Postat: lör 17 feb 2007, 18:29
av Marbas
Så, då har man fått tummarna ur och blåst lite rent. Var inte så svårt faktikst (om jag nu fattade rätt). Dock så tror jag inte det hjälpte (kanske inte fattade rätt ändå...).

När jag bromsar och svänger vänster samtidigt så går ABSn in. Behöver inte bromsa så hårt. Om jag gör samma sak fast svänger åt höger så går ABSn <b>inte</b> in. Kan man utifrån detta säga att det är någon givare som är trasig, eller kan det ha att göra med glappet i den vänstra länkarmen?

Visst kan jag lämna in bilen till volvo, men om det bara är någon givare som är fel kan jag ju lika gärna byta den själv (jag är smålänning!) Vad kostar en givare, kanske idé att byta båda två fram (känns som det är någon av dem som är kass)?

Postat: lör 17 feb 2007, 23:10
av greeeken
Lämna in för felsökning.
Då vet du vad det kan vara.
Är det en givare kan du göra det själv.
Ingen som säger att du behöver fixa till felet bara för att du felsöker bilen

Postat: sön 18 feb 2007, 09:03
av camaro69
Lämna in på verkstaden snarast.

Känns inte speciellt begåvat att åka omkring med en bil som har har bromsfel.

Du skulle aldrig förlåta dig själv, om du var orsak till en trafikolycka p g a din just nu, dumsnåla inställning.

Jag hoppas vi aldrig möts i trafiken.

Postat: sön 18 feb 2007, 09:12
av Marbas
camaro69 skrev:Lämna in på verkstaden snarast.

Känns inte speciellt begåvat att åka omkring med en bil som har har bromsfel.

Du skulle aldrig förlåta dig själv om var orsak till en trafikolycka p g a din just nu, dumsnåla inställning.

Jag hoppas vi aldrig möts i trafiken.
Kanske beskrev problemet lite felaktigt. Det där med att ABSn går in när man svänger händer inte ofta, för det mesta så fattar ju ABS elektroniken att något är knas och stänger av systemet, och när der väl händer så bromsar ju bilen trots allt. Men kan hålla med er, det ska egentligen inte hända alls, så imorgon blir det verkstad.

Postat: sön 18 feb 2007, 12:12
av Kena
Sen kan man ju diskutera det där med kvaliten igen, men har insett att det inte är konstruktions/kvalitetsfel på Volvosar enl. många här på forumet.

Postat: sön 18 feb 2007, 12:34
av Marbas
Kena skrev:Sen kan man ju diskutera det där med kvaliten igen, men har insett att det inte är konstruktions/kvalitetsfel på Volvosar enl. många här på forumet.
Kunde konstatera att givarna på framhjulen satt fruktansvärt korkat - i en skål som bara väntade på att fyllas med skit. Sen kanske det inte fanns något bättre ställe, men det kändes som att man konstruerat givarplaceringen för att täcka givarna med grus...

Sen kan ju givare gå sönder, bilen har ju gått 12600 mil... Men säkerhetssystem ska väl vara bra konstruerade och klara av såna här situationer (fungerar så på mitt jobb i alla fall, jobbar med tågsäkerhet).

Postat: sön 18 feb 2007, 16:02
av Frigge
Marbas skrev:
Kena skrev:Sen kan man ju diskutera det där med kvaliten igen, men har insett att det inte är konstruktions/kvalitetsfel på Volvosar enl. många här på forumet.
Kunde konstatera att givarna på framhjulen satt fruktansvärt korkat - i en skål som bara väntade på att fyllas med skit. Sen kanske det inte fanns något bättre ställe, men det kändes som att man konstruerat givarplaceringen för att täcka givarna med grus...

Sen kan ju givare gå sönder, bilen har ju gått 12600 mil... Men säkerhetssystem ska väl vara bra konstruerade och klara av såna här situationer (fungerar så på mitt jobb i alla fall, jobbar med tågsäkerhet).
Givaren sitter ju inte i skålen :roll: . Det är ju bara infästningen till givaren som sitter där,resten av givaren sitter ju mot hjullagret.

Postat: sön 18 feb 2007, 16:26
av Brainy
Marbas skrev:Så, då har man fått tummarna ur och blåst lite rent. Var inte så svårt faktikst (om jag nu fattade rätt). Dock så tror jag inte det hjälpte (kanske inte fattade rätt ändå...).

När jag bromsar och svänger vänster samtidigt så går ABSn in. Behöver inte bromsa så hårt. Om jag gör samma sak fast svänger åt höger så går ABSn <b>inte</b> in. Kan man utifrån detta säga att det är någon givare som är trasig, eller kan det ha att göra med glappet i den vänstra länkarmen?

Visst kan jag lämna in bilen till volvo, men om det bara är någon givare som är fel kan jag ju lika gärna byta den själv (jag är smålänning!) Vad kostar en givare, kanske idé att byta båda två fram (känns som det är någon av dem som är kass)?
Aha, det uppstår bara när du svänger? Då ber jag om ursäkt för mitt felaktiga tips.

Nu låter det ju snarare som att någon givare är glapp / har glappkontakt.

Innan jag kom på att blåsa rent kransarna så mätte jag upp givarna med en multimeter. Normalt sett så går det inte att mäta direkt på givaren utan du måste följa sladden och mäta i första kontaktstycket. Då detta var på min saab så kan jag tyvärr inte tala om vart kontakterna sitter på din bil.

På Saaben skulle givarna ge ett värde på 1100 +- 300ohm om dom var hela.

Antar att givare är standardkomponenter mellan biltillverkare så det bör ju vara samma siffror på din, någon här kan säkert både berätta vilka värden som gäller och vart du hittar kontaktstyckena.

Känner du att detta blev överkurs så lämna in bilen, den där typen av fel kommer du aldrig genom besiktningen med!

/Anders