Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av carona
#1268473
Jag har en V70 -04 med död siren sen jag köpte den. Hade den hos Volvo för en felsökning men dom hittade inte felet dom trodde att det var huvlåset, bilen stod utanför verkstaden så jag gick in och frågade om den var färdig. Då gick han ut och provade ett nytt huvlås men det hjälpte inte, så jag frågade om det kunde vara sirenen, han trodde inte att det var den så jag fick betala 900 kr för inget, det var den felsökning till ingen nytta. Det har inte visat någon felmeddelande i displayen, men kompisen läste av den med ett annat instrument då fanns det felmeddelande på sirenen som han tog bort han kollade inte vad felkoden var. Jag har nu bytt larmsirenen till en ny som jag köpte hos Vpart, med det är lika dött som det var innan, jag tog isär del gamla sirenen så kretskortet såg inte grant ut, borde jag inte få något felmeddelande i displayen med ny siren? Så är det en ny programvara som gäller för att den skall bli aktiv?
av MickeM
#1268478
Jag tror det bara finns en felkod på larmsirenen. (UEM någonting)
Nja, man kan heller inte kastbyta larmsirenen. (Som faktiskt är troligaste orsaken)
Vissa har lyckats, om man haft bilen helt strömlös medan man bytt till ny siren.

Annars måste man nog in till volvo.
Att göra bilen strömlös igen KANSKE kan lyckas, men hoppas inte för mycket.
(Dvs hittar den nu fungerande larmsirenen när den vaknar upp igen)

Följ instruktionerna för att lossa/återansluta batteriet på bilar med CAN-system.
Dvs
låt bilen gå i dvala. (peta igen skufflåset så bilen tror luckan är stängd och vänta 5min)
Lossa minus. (Minus först när man lossar, och sist när man ansluter batterier. Alltid)
Vänta 10min
Vrid på tändningen till körläge. II
Sätt tillbaka minus i en bestämd rörelse. Inget hattande.
Såja. Klart!
Komihåg att släppa lucklåset innan du stänger bakluckan.
av Jonas_latt
#1268553
Kolla så säkringen sitter i till sirenen. Jag köpte en Volvo och byte siren två gånger. Blev galen. Visade sig att de hade tagit ur sirenen för att den inte skulle falsk larma. Säkringen satt under ratten
Användarvisningsbild
av wissel
#1268570
Först av allt, byt volvoverkstad, larmfel ger felkoder, sirenen ger UEM 004. Jag har bytt många sirener huller om buller mellan xc70,v70,xc90 från 2001 till 2005 utan problem. Tagit bort batteriet i samtliga då det bara ställer till det. Säkringen sitter framför vä.framdörr i instrumentbrädan. Säkring under ratten??? Har jag inte stött på.
av Jonas_latt
#1268588
S60 har \hade under ratten om jag inte blandar ihop bilarna nu. Precis där man drar för att öppna huven.

Har också varit med om att ett av stiften till sirenen har böjt sig..
av carona
#1268593
Jag har kollat att säkringen sitter på sin plats i position 38, säkringarna på vänster sida
av carona
#1270017
Nu har jag provat att göra bilen strömlös som jag fick tips om, men det hjälpte inte. Har varit på Volvo och lagt in ny programvara men det hjälpte inte det heller, han sa till att jag kunde boka in för en felsökning och jag behövde inte betala för pragramet. Jag skall prova ett nytt huvlås som följde med i satsen. Det är det sista som jag prova och är det inte huvlåset så vet jag inte vad felet är.
av MickeM
#1270050
Tyvärr tvivlar jag på huvlåset.
För om den inte skulle registrera stängd motorhuv skulle den bete sig annorlunda med blinkers när du låser.

Du kan ju testa att låsa bilen med öppen huv.
Blinkar den lika ändå?
Då kanske...
Skillnad, så funkar brytaren i huvlåset.
Sannolikt!
av volvofantast
#1270089
säkert larmsiren eller dess batteri som gett upp,kostar 600 kr att programera bort den på volvo om du skull vilka det

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]