Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1268337
Hej,

Köpte min första Volvo och väldigt nöjd med bilen annars men har ett lite jobbigt fel som jag inte märkte vid köptillfället. Har sökt i olika forum och många verkar ha liknande problem med inte riktigt likadant, eller så är jag dålig på att söka, så om någon har tips på vad som kan vara orsaken till felet, eller kan skicka någon länk där det finns tips så vore jag väldigt tacksam.

Nå, till problemet. Växlarna går i bra och kopplingen känns bra, och när man åker iväg med 1an så är det inga konstigheter. Men när man växlar från 2ans växel till 3an, 3an till 4an och 4an till 5an så klonkar det till efter man släppt kopplingen helt, känns ungefär som när man i början av kör(karriären :-) ) råkade släppa kopplingen lite väl fort så högg det till lite och klonkade, och detta händer fast man väldigt snällt släpper på kopplingen och försöker slira lite för att få i drivläget mjukt igen. Samma problem får man även om man kör med 5an och trycker ner kopplingen, sen när man släpper den så oavsett hur mjukt man försöker släppa kopplingen så precis innan man släppt kopplingen så hör man ett litet klonk ljud. Sen om man släpper gasen och gasar igen och försöker provosera lite så är det knäpp tyst, då klonkar inget så misstänker att motorfästen/bussningar borde vara ok.

Gäller alltså en Volvo V70 2004 2.5 T

Hoppas det gick att förstå vad jag menar och att någon har några tips. Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 jymy83, redigerad totalt 0 gånger.
#1268345
Om du hissar upp bilen så finns det ett fäste mellan motor och växellåda. Den brukar vara sopslut så kolla till den. Sen har du övre motorfästet om du öppnar motorhuven så sitter den och håller i motorn mot torpedväggen. Ser ut som en pyramid. Kolla över dom och berätta vad du ser, ta gärna närbild för iblnd ser dom fräscha ut men när du kollar nära så ser du att gummit spruckit upp. Ligger du i tvåans växel och motorbromsar och sen gasar så känner du att det rycker ellerhur? Känns som att hela växellådan rör sig
#1268356
Tackar och bockar, får ta och palla upp bilen när jag kommer hem. hmm, det är möjligt att den rycker med tvåan, har bara testat med större växlar men då tyckte jag inte att den ryckte något ovanligt mycket. Tack så mycket för tipsen, får ta och testa på vägen hem och sen palla upp den och kika på fästen.
#1270284
Har nu bytt övre motor fästet och undre. Blev lite bättre men klonkar till fortfarande när man växlar från 2an till 3an, och 4an till femman, men inte vid de andra växlarna och är man riktigt försiktig och om man kör i nerförsbacke så går de riktigt smidigt med alla växlar samt om bilen är kall. Blir värre vid varm bil. Kan det vara motorkuddarna samt undre högra motorfästet som orsakar det eller kan det vara något problem med kopplingen då genom att släppa gasen och gasa snabbt igen så blir de ingen klonkande?

Tack på förhand.
#1270304
jymy83 skrev: tor 20 sep 2018, 09:31 Har nu bytt övre motor fästet och undre. Blev lite bättre men klonkar till fortfarande när man växlar från 2an till 3an, och 4an till femman, men inte vid de andra växlarna och är man riktigt försiktig och om man kör i nerförsbacke så går de riktigt smidigt med alla växlar samt om bilen är kall. Blir värre vid varm bil. Kan det vara motorkuddarna samt undre högra motorfästet som orsakar det eller kan det vara något problem med kopplingen då genom att släppa gasen och gasa snabbt igen så blir de ingen klonkande?

Tack på förhand.
Det sitter en bult i mitten på fälgen bakom ”volvomärket” eller vad du har för fälgar. Kolla så att även dom sitter som dom ska. När dom hängat ut sig så brular drivaxeln röra sig lite för mycket och då kan de kännas sådär som du beskriver
#1270617
Någonting skrev: tor 20 sep 2018, 10:47 Jag har hört att känslan när man växlar blir ganska mycket bättre av att byta nedre högra motorfästet när det börjar bli slut. Motorkuddarna tror jag inte brukar hjälpa så värst mycket (har iaf inte hört om det).
OK, kanske onödigt att byta motorkuddarna än, tyckte då de såg bra ut ännu. Tack för tipset, skall nog ta och beställa nedre högra så får man testa, var ju inte så dyr fast de inte skulle vara felet. :-)
#1270618
Knatch skrev: tor 20 sep 2018, 11:33
jymy83 skrev: tor 20 sep 2018, 09:31 Har nu bytt övre motor fästet och undre. Blev lite bättre men klonkar till fortfarande när man växlar från 2an till 3an, och 4an till femman, men inte vid de andra växlarna och är man riktigt försiktig och om man kör i nerförsbacke så går de riktigt smidigt med alla växlar samt om bilen är kall. Blir värre vid varm bil. Kan det vara motorkuddarna samt undre högra motorfästet som orsakar det eller kan det vara något problem med kopplingen då genom att släppa gasen och gasa snabbt igen så blir de ingen klonkande?

Tack på förhand.
Det sitter en bult i mitten på fälgen bakom ”volvomärket” eller vad du har för fälgar. Kolla så att även dom sitter som dom ska. När dom hängat ut sig så brular drivaxeln röra sig lite för mycket och då kan de kännas sådär som du beskriver
De skall jag ta och testa direkt vädret blir lite bättre, tycker drivaxlarna är lite glappa så kan mycket väl vara även de som orsakar klonket!! tackar och bockar :-)
#1270908
Då var problemet fixat. Det var alltså bulten i naven som satt väldigt löst. Drog åt dom i rätt moment, 35nm och 90 grader, och nu är det tyst och fint mellan växlingarna. Blir att byta högre undre motorfästet ändå när jag ändå ska byta larmsirenen. TACK för hjälpen och tipsen. :-)
#1274142
Ett tillägg till klonkandet, trodde felet var bulten i naven, men de blev lite bättre men försvann inte helt. Efter bytet av nedre högra motorfästet så är det nu helt tyst. Fast motorfästet var inte var totalt dåligt så orsakade det ändå ett klonkande. Så om någon upplever liknande problem så är det värt att kika på nedre högra fästet. :-)
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]