Sida 1 av 1

Tänka på vid köp av xc90?

Postat: lör 03 feb 2007, 09:52
av Goose
Hej! Har nyss hittat det här fina forumt.
Jag har alltid kört Bmw tidgae men har precis sålt min bil och jag tycker att xc90 är en underbart fin bil både utseende mässigt och invändigt så nästa vecka tänkte jag köpa en.

Det är då T6 jag är sugen på, har hittat tre stycken på nätet som jag är intresserad av.
Samtliga är årsmodell -03
En som gått mellan 14000 och 15000 mil med storservice inkl kamrem bytt vid 14000 mil.
En som gått strax under 10000 mil samt en som gått strax under 6000 mil.
Min fråga är då, Vad ska man tänka speciellt på när man är och tittar på dessa bilar förutom då att de är fullservade, alltså vad brukar vara svagheterna på dessa modeller.
Vidare undrar jag hur service intervallerna ligger på xc90-03 typ när och vilken sorts service som ska göras, har letat men inte hittat nått serviceschema på nätet.

Slutligen bara :) så undrar jag vad det största stereo paketet heter? den med subwofer i skuffen.

Är tacksam för alla synpunkter ni har på just xc90 både positiva och negativa, då jag aldrig haft Volvo tiigare.

Tack på förhand /Janne

Postat: lör 03 feb 2007, 10:03
av CarMan
varför har dom bytt kamrem vid 14 000 mil skule jag undra

Postat: lör 03 feb 2007, 10:35
av Goose
Ok, Jasså det är alltså inget kamremsbyte vid 14000 mil?
ja då känns det ju genast underligt vaför de har valt att göra ett.

Postat: lör 03 feb 2007, 10:41
av Goose
Men den kanske gått lite långt ändå, kanske bättre att rikta in sig på de andra två som har färre mil på mätarn.

Postat: lör 03 feb 2007, 10:53
av Totte_T6
CarMan skrev:varför har dom bytt kamrem vid 14 000 mil skule jag undra
Kanske pga byte av komplett topplock som det är gjort på min T6 rova vid
12000mil pga oljeläckage som de ej fick bukt med?
Då bytte de givetvis kamrem samtidigt när de ändå håller på o river...

Och T6 motorerna har väl rätt ofta haft oljeläckageproblem,
pga porös aluminium/taskig gjutning kanske?

Postat: lör 03 feb 2007, 14:23
av robbygg
Premium Sound heter det största paketet, men jag tycker nästan High performance (mellanpaketet) ljudet låter bättre i min S40n, får väl helt enkelt inte rätt med alla inställningar 8)

Postat: lör 03 feb 2007, 14:29
av CarMan
Totte_T6 skrev:
CarMan skrev:varför har dom bytt kamrem vid 14 000 mil skule jag undra
Kanske pga byte av komplett topplock som det är gjort på min T6 rova vid
12000mil pga oljeläckage som de ej fick bukt med?
Då bytte de givetvis kamrem samtidigt när de ändå håller på o river...

Och T6 motorerna har väl rätt ofta haft oljeläckageproblem,
pga porös aluminium/taskig gjutning kanske?
ja presis. men jag skule undra = tareda på varför

Re: Tänka på vid köp av xc90?

Postat: lör 03 feb 2007, 17:47
av Totte_T6
Goose skrev:Hej! Har nyss hittat det här fina forumt.
Jag har alltid kört Bmw tidgae men har precis sålt min bil och jag tycker att xc90 är en underbart fin bil både utseende mässigt och invändigt så nästa vecka tänkte jag köpa en.

Det är då T6 jag är sugen på, har hittat tre stycken på nätet som jag är intresserad av.
Samtliga är årsmodell -03
En som gått mellan 14000 och 15000 mil med storservice inkl kamrem bytt vid 14000 mil.
En som gått strax under 10000 mil samt en som gått strax under 6000 mil.
Min fråga är då, Vad ska man tänka speciellt på när man är och tittar på dessa bilar förutom då att de är fullservade, alltså vad brukar vara svagheterna på dessa modeller.
Vidare undrar jag hur service intervallerna ligger på xc90-03 typ när och vilken sorts service som ska göras, har letat men inte hittat nått serviceschema på nätet.

Slutligen bara :) så undrar jag vad det största stereo paketet heter? den med subwofer i skuffen.

Är tacksam för alla synpunkter ni har på just xc90 både positiva och negativa, då jag aldrig haft Volvo tiigare.

Tack på förhand /Janne
Pm'a mig din mailadress så kan du få serviceprogrammet i pdf-format
för en XC90 T6 2003...