Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1268176
Jag tycker nog att till att börja med få bilen avläst med Volvoanpassad läsare.
Många här som har den utrustningen så du måste inte in till Volvo ÅF för att få det fixat.
Tala om var du bor/är och be om hjälp här på forumet, eller lägg in det i din signatur så att alla kan se det.
#1268361
Välkommen till gänget :-( Om du läser min tråd om att bilen rycker vid växling så ser du hur jag hanterar det. Den handlaren har jag anmält till konsumentverket och allmänna reklamationsnämnden. Om du upptäcker ett fel inom sex månader ska det betraktas som ursprungligt. Du ska snarast kontakta handlaren som ska åtgärda det och får två försök. Gör han inte det får du reparera på en annan verkstad. Du måste anmäla till ARN för att de ska ta ett avgörande vad som är rimligt i fallet. Beslutet tar c:a sex månader. ARN kräver att att du uppger vad du vill ha för åtgärd samt om du kräver ersättning i pengar en summa så det är lämpligt att ha en uppgift med den totala kostnaden för åtgärdandet av felen. Det är också viktigt att du reklamerar problemen skriftligt till handlaren och att kommunikationen sker via e-post så att du kan visa vad som sagts samt har alla andra papper i ordning. Vad som säjs muntligt går ju inte att leda i bevis. Du får god hjälp om du ringer till hallåkonsument för rådgivning. Det är lite jobb att anmäla men det som är jobbigast är att man blir så förbannad så fort man tänker på det. Vi får hålla tummarna för varandra.
#1269617
Hej alla och tack för all feedback.

Jag har varit i kontakt med bilhandlaren som nu, "storsint", erbjudit sig att reparera växellådan och 4-hjulsdriften/anti-sladdsystemet via egen mekaniker. Jag gissar att detta kommer sluta med att 4-hjulsdrift/antisladdsystemet kommer fungera men växellådan kommer nästan garanterat fortsätta strula i någon mån.

Jag har inte tagit upp konsumentköplagen ännu men kommer de inte lösa problemen kommer jag ta det vidare. Problemet med EGR:en kommer han dock inte åtgärda men erbjöd sig att lösa det åt mig "till ett bra pris".

Jag har fått pris från verkstaden som hittade felen på bilen också. EGR:en ska de ha 4000 spänn för att fixa och styrväxeln 6000 spänn. Växellådan och 4-hjulsdrift/antisladd-systemet har jag inte fått pris på ännu.
#1269627
alla fel som uppstår inom 6 månader från köp anses vara ursprungliga så länge inte säljaren kan bevisa annat. Du har rätt till konstnadsfri reparation. Om dom inte kan reparera felet på 2-3 försökhar du rätt att häva köpet. Du har också rätt till att bli ersätt för extrakostnader som uppstår. (t.ex att få lånebil)
https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... lhandlare/

Tänk på att dokumentera allt ordentligt nu. Helst ha kontakt med firman via mail, eller installera en app som spelar in samtal. Skriv upp datum och vad ni pratat om e.t.c. Blir det krångel framöver kan man gå via ARN, och då är det viktigt att kunna återge vad som hänt. Är firman du köpt från seriös? Är dom anslutna till MRF? Isåfall har dom gått med på att följa lagen och även följa beslut från ARN.
#1269644
Knatch skrev:Konsumentköplagen är ingenting som en firma kan avtala bort vare sig dom påstår att bilen kostar under 30k eller nåt annat skitsnack. Dom felen du beskrev är inte normalt slitage som ingår i miltalet och åldern utan det är vad jag förstått, allvarliga och kostsamma fel. Dessutom finns det så många volvos på marknaden att du hade kunnat leta vidare om du varit informerad om dessa fel, ett argument som du borde köra på.
Om du vill så kan du pma mig så kan jag hjälpa dig att driva det vidare..
jag dömmer inte firman än men av vad du skriver så finns det nog en möjlighet att ordna upp det... förhoppningsvis
Bra skrivet! Jag tror också tyvärr du måste kunna bevisa att Säljaren var medveten om felen vid säljtillfället? Lycka till!
#1269667
simy55 skrev: sön 16 sep 2018, 17:44
Knatch skrev:Konsumentköplagen är ingenting som en firma kan avtala bort vare sig dom påstår att bilen kostar under 30k eller nåt annat skitsnack. Dom felen du beskrev är inte normalt slitage som ingår i miltalet och åldern utan det är vad jag förstått, allvarliga och kostsamma fel. Dessutom finns det så många volvos på marknaden att du hade kunnat leta vidare om du varit informerad om dessa fel, ett argument som du borde köra på.
Om du vill så kan du pma mig så kan jag hjälpa dig att driva det vidare..
jag dömmer inte firman än men av vad du skriver så finns det nog en möjlighet att ordna upp det... förhoppningsvis
Bra skrivet! Jag tror också tyvärr du måste kunna bevisa att Säljaren var medveten om felen vid säljtillfället? Lycka till!
Köparen behöver inte bevisa att felen fanns där utan det räcker med att inom 6 månader felanmäla felen till säljaren. Fel som upptäcks inom 6 månader anses ha funnits där från början. Bevisbördan ligger hos säljaren i det fallet och då ska denne kunna bevisa att bilen exempelvis blivit vanvårdad av köparen på ett sätt som inte är normalt.
Det spelar ingen roll om säljaren påstår sig inte vetat om att det funnits fel, lagen säger ungefär såhär till säljaren ”tråkigt för dig, kolla igenom bilarna du köper bättre nästa gång, fram med plånboken och reparera ditt skit då det är du som får ta smällen och inte köparen”.
Jävligt skön lag enligt mig och det är bland annat därför jag aldrig köper bilar av privatpersoner.
Jag brukar bara starta motorn och lyssna samt fråga säljaren om det finns några fel för om det gör det så kommer jag tillbaka. Sen skriver jag på pappren och drar utan att ens provköra. Köper även bara bilar som finns lokalt i min närhet då jag inte orkar åka långt för att bråka om det skulle vara nåt.
Det här är nåt alla här inne borde tänka på, visst är en bil 300km bort ett par tusen billigare. Men fan vad det blir jobbigt om det är nåt fel på bilen vilket det ofta gör i begagnade begagnat marknaden.
#1269700
Derank skrev: sön 16 sep 2018, 21:06 Är det en mindre seriös handlare skiter han fullständigt i konsumentköplagen, den är iaf inte tvingande på något sätt. Men det går ju alltid att försöka, men jag tror inet han har mycket att hämta med tanke på ålder/mil
https://www.konsumentverket.se/for-fore ... tkoplagen/

Den är tvingande till konsumentens fördel.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]