Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1271301
Har haft så mycket med min anmälan till ARN att göra så jag har inte kunnat följa tråden så noga. Som många sagt är fel som uppenbarar sej inom sex månader att betrakta som ursprungliga. Säljaren har två försök att åtgärda dessa utan kostnad för kunden innan man kan ta bilen till tredje part för reparation. Som jag ser det finns det bara två saker att göra. Dels låta säljaren reparera de fel han erbjudit sej att fixa gratis. Dels att reklamera resten till ARN för avgörande. Det är ingen idé att spekulera om vad som är normalt slitage för det tar ARN ställning till i sin rekommendation. Se bara till att du kommunicerar skriftligt och sparar all dokumentation i ärendet. Du måste också uppge vilken summa du kräver av säljaren och motivera. Nu har mitt ärende avslutats från min sida o jag väntar bara vad säljaren svarar ARN samt dess beslut.
#1271305
SVT Plus granskar just nu begagnade bilhandlare. Det är tydligen så att upp mot 25% av oseriösa handlare inte rättar sej efter ARN´s rekommendation. De blir naturligtvis uppsatta på svarta listan. I mitt fall är det så att två saker som talar för att bilhandlaren följer beslutet. Dels så finns det inget företag i någon branch i Umeå som finns på svarta listan o det skulle vara en stor sak i lokala media om han skulle hamna där. Dessutom har är det en enskild firma så om han skulle försöka gå i konkurs efter ha fått dom mot sej i tinget för dryga tiotusen så skulle det innebära en personlig konkurs vilket är en kostsam historia som hänger med i minst fem år.
#1271343
Mycket klarare o lättare fall än TS fall. Jag köpte en bil som enligt säljaren skulle vara utrustad med antisladd, passagerarairbag samt motorvärmare, inget av detta fanns då motorvärmaren är urkopplad vilket är indikation att det är fel någonstans. Säljaren gav mej ett pris som han skulle köpa tillbaks bilen för. Ett skambud o jag nekade då 70 mils körning skulle kostat mej 4 - 5000:- . Vad gäller motorvärmaren skull jag få köpa delarna o han montera det gratis, jag nekade naturligtvis detta då han skulle stå för kostnaden enligt mej med hänvisning till konsumentköplagen. Imorgon kommer felsökning och reparation av motorvärmarsystemet att göras på den verkstad som servat mina bilar sedan ett par decennier. Har jag tur så är det ett mindre fel men det kan gå på drygt 4500:- + arbetskostnad i värsta fall. Vad gäller avsaknaden av antisladd o airbag finns det ett antal vägledande beslut hos ARN som gör att jag troligtvis kommer att få rätt. Det är rätt bökigt att dokumentera sin sak vid anmälan, kommer hela tiden önskan om kompletteringar, men jag tycker att sådana här typer ska klämmas åt. Om man inte är van med pappersarbete så får man god hjälp av kommunens konsumentvägledare och man kan även ringa till hallåkonsument 0771525525.
#1271391
Förvisso, men i mitt fall är det av ekonomiska skäl att jag inte hade råd att köpa en dyrare bil. Om jag hade haft stålar hade jag haft en sprillans ny Tesla. Men det tar inte bort det ansvar som en bilhandlare har för att leverera en bil som inte har ursprungliga fel. Jag tycker att det närmar sej bedrägeri att sälja en bil som inte har antisladd o airbag trots att han uppger det. Har faktiskt funderat på att polisanmäla karljäveln. Få se om jag orkar ta den fajten också.
#1271595
nivenko skrev:Förvisso, men i mitt fall är det av ekonomiska skäl att jag inte hade råd att köpa en dyrare bil. Om jag hade haft stålar hade jag haft en sprillans ny Tesla. Men det tar inte bort det ansvar som en bilhandlare har för att leverera en bil som inte har ursprungliga fel. Jag tycker att det närmar sej bedrägeri att sälja en bil som inte har antisladd o airbag trots att han uppger det. Har faktiskt funderat på att polisanmäla karljäveln. Få se om jag orkar ta den fajten också.
Om det saknas grejer som står i annonsen är det solklar reklamation oavsett prisklass

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]