Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1268022
Så jag hittade en XC70 06:a D5 med automatlåda till ett bra pris hos en handlare. Den ersatte min gamla XC70 från 03 som närmade sig 60000 mil och visserligen hade fungerat bra men började få så många olika problem så jag inte orkade hålla på med den längre.

Den nyare XC70:n hade 26400 mil på mätaren, fullstämplad servicebok och allt verkade bra. Provkörde den ordentligt och hittade inga fel på den. Ingen garanti på bilen heller från handlaren, givetvis. Snart började problemen komma - lådan växlade inte jämnt alltid, en kickdown på gasen gjorde ofta att lådan högg ordentligt och anti-sladd var en morgon ur funktion och så även fyrhjulsdriften. Servon känns inte silkesmjuk direkt (det är servoolja i kärlet som det ska vara) och motorn känns lite sävlig emellanåt och känns djävulsk törstig. Bakrutetorkaren går inte tillbaka till rätt läge vid intervalltorkning heller men det är ju ett mindre problem i sammanhanget.

Nu, snart en månad senare, har jag börjat med att byta olja i lådan och också skölja den och den växlar aningen mjukare. Jag bad också verkstaden att ta ut alla felkoder som finns och det är ett gäng som jag inte riktigt blir klok på.

DTC: 44B0 - EGR ventil, positionsgivare. Signal felaktig.
DRC: 0095 - Broms, kommunikation, CAN bus. Permanent.
DTC: 0008 - Rattvinkelgivare. Intermittent.
DTC: 0061 - Klimat, spjällmotor recirkulation. Permanent.
DTC: 0062 - Klimat, spjällmotor temp vänster. Permanent.
DTC: 0051 - Solenoid SLU. Fastnat i stängt läge. Intermittent.

En del inte så roliga saker helt enkelt. Frågan är om jag ska ta till flaskan och supa ner mig inför offerten på de mest allvarliga grejerna eller om detta kanske går att överleva trots allt?

Tacksam för alla tips och råd.
#1268027
Du har alltid reklamationsrätt mot handlaren oavsett vad denne påstår. Du ska förvänta dig en bil i normalskick i förhållande till mil och pris. En såpass ny bil ändå ska man kunna kräva att den fungerar.
#1268031
"Skälig tid" från det att du upptäcker felet. Normalt sett 3 månader som max från ett fel upptäckts.
#1268040
Bilhandlarens egna "testprotokoll" visade inga fel öht och de gjorde en stor sak över hur bilen var servad och fungerade finfint. Jag är säkert torsk oavsett men ska ringa dem
imorgon och prata allvar.
#1268116
Konsumentköplagen är ingenting som en firma kan avtala bort vare sig dom påstår att bilen kostar under 30k eller nåt annat skitsnack. Dom felen du beskrev är inte normalt slitage som ingår i miltalet och åldern utan det är vad jag förstått, allvarliga och kostsamma fel. Dessutom finns det så många volvos på marknaden att du hade kunnat leta vidare om du varit informerad om dessa fel, ett argument som du borde köra på.
Om du vill så kan du pma mig så kan jag hjälpa dig att driva det vidare..
jag dömmer inte firman än men av vad du skriver så finns det nog en möjlighet att ordna upp det... förhoppningsvis
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]