av jockexc - ons 05 sep 2018, 18:21
- ons 05 sep 2018, 18:21
#1268022
Så jag hittade en XC70 06:a D5 med automatlåda till ett bra pris hos en handlare. Den ersatte min gamla XC70 från 03 som närmade sig 60000 mil och visserligen hade fungerat bra men började få så många olika problem så jag inte orkade hålla på med den längre.
Den nyare XC70:n hade 26400 mil på mätaren, fullstämplad servicebok och allt verkade bra. Provkörde den ordentligt och hittade inga fel på den. Ingen garanti på bilen heller från handlaren, givetvis. Snart började problemen komma - lådan växlade inte jämnt alltid, en kickdown på gasen gjorde ofta att lådan högg ordentligt och anti-sladd var en morgon ur funktion och så även fyrhjulsdriften. Servon känns inte silkesmjuk direkt (det är servoolja i kärlet som det ska vara) och motorn känns lite sävlig emellanåt och känns djävulsk törstig. Bakrutetorkaren går inte tillbaka till rätt läge vid intervalltorkning heller men det är ju ett mindre problem i sammanhanget.
Nu, snart en månad senare, har jag börjat med att byta olja i lådan och också skölja den och den växlar aningen mjukare. Jag bad också verkstaden att ta ut alla felkoder som finns och det är ett gäng som jag inte riktigt blir klok på.
DTC: 44B0 - EGR ventil, positionsgivare. Signal felaktig.
DRC: 0095 - Broms, kommunikation, CAN bus. Permanent.
DTC: 0008 - Rattvinkelgivare. Intermittent.
DTC: 0061 - Klimat, spjällmotor recirkulation. Permanent.
DTC: 0062 - Klimat, spjällmotor temp vänster. Permanent.
DTC: 0051 - Solenoid SLU. Fastnat i stängt läge. Intermittent.
En del inte så roliga saker helt enkelt. Frågan är om jag ska ta till flaskan och supa ner mig inför offerten på de mest allvarliga grejerna eller om detta kanske går att överleva trots allt?
Tacksam för alla tips och råd.
Den nyare XC70:n hade 26400 mil på mätaren, fullstämplad servicebok och allt verkade bra. Provkörde den ordentligt och hittade inga fel på den. Ingen garanti på bilen heller från handlaren, givetvis. Snart började problemen komma - lådan växlade inte jämnt alltid, en kickdown på gasen gjorde ofta att lådan högg ordentligt och anti-sladd var en morgon ur funktion och så även fyrhjulsdriften. Servon känns inte silkesmjuk direkt (det är servoolja i kärlet som det ska vara) och motorn känns lite sävlig emellanåt och känns djävulsk törstig. Bakrutetorkaren går inte tillbaka till rätt läge vid intervalltorkning heller men det är ju ett mindre problem i sammanhanget.
Nu, snart en månad senare, har jag börjat med att byta olja i lådan och också skölja den och den växlar aningen mjukare. Jag bad också verkstaden att ta ut alla felkoder som finns och det är ett gäng som jag inte riktigt blir klok på.
DTC: 44B0 - EGR ventil, positionsgivare. Signal felaktig.
DRC: 0095 - Broms, kommunikation, CAN bus. Permanent.
DTC: 0008 - Rattvinkelgivare. Intermittent.
DTC: 0061 - Klimat, spjällmotor recirkulation. Permanent.
DTC: 0062 - Klimat, spjällmotor temp vänster. Permanent.
DTC: 0051 - Solenoid SLU. Fastnat i stängt läge. Intermittent.
En del inte så roliga saker helt enkelt. Frågan är om jag ska ta till flaskan och supa ner mig inför offerten på de mest allvarliga grejerna eller om detta kanske går att överleva trots allt?
Tacksam för alla tips och råd.
Nu: Volvo XC70 D5 Automat 2006. Tidigare: Volvo XC70 D5 Automat 2003, Volvo V70 2,4T 2001, Volvo S80 T6 2001, Saab 9-5 Kombi 2001, Saab 9-3 Aero 2002.