Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2stroke
#1267986
Hej !

Bil: Volvo XC-70 D5 ( 2007 )

Bilen blir ibland svag när man kör och motorlampan lyser hela tiden.

Har fått felkod: P2227 och om jag fattat saken rätt så brukar detta oftast kunna innebära 2 olika fel:
* Fel på BARO-sensorn.
* Fel på MAP-sensorn.

Någon som kan berätta mera om denna felkod och dess betydelse ?

Var sitter båda dessa givare ?

Förslag på vad det kan vara för fel ?
Senast redigerad av 4 2stroke, redigerad totalt 0 gång.
av MickeM
#1268034
Nja, jag vill nog hävda att det mera pekar på MAP (dvs trycket i insugsgrenröret) än på barometriska trycket. (I luften omkring)

På sugmotorerna sitter MAPsensorn ovanpå kylaren via en liten slang.
Turbo har en i grenröret och en vid intercoolern.

Diesel är jag osäker på vart dom sitter.
av 2stroke
#1268179
MickeM skrev:Nja, jag vill nog hävda att det mera pekar på MAP-sensorn (dvs trycket i insugsgrenröret) än på barometriska trycket (I luften omkring).
På sugmotorerna sitter MAP-sensorn ovanpå kylaren via en liten slang.
Turbo har en i grenröret och en vid intercoolern.
Diesel motorerna är jag osäker på vart dom sitter.
Det är en DIESEL som frågeställningen gäller !
Senast redigerad av 5 2stroke, redigerad totalt 0 gång.
av MickeM
#1268232
2stroke skrev: tor 06 sep 2018, 13:00 Det är en DIESEL som frågeställningen gäller !
Jag sågdet, eftersom du skrev V70 D5!
Men det gäller troligare MAP ändå över atmosfärstrycket.

Jag skulle kolla så inte turboröret är spräckt.

(Jag listade MAP placeringen på dom modeller jag vet vart dom sitter, eftersom många googlar felkoder.)

Men "halvgute57" visste vart dom satt på dieslarna.
av 2stroke
#1268248
MickeM skrev: Jag skulle kolla så inte turboröret är spräckt.
Men om Turboröret vore spräckt så skulle motorn väl vara svag hela tiden ?
Bilen blir svag ibland när man kör och motorlampan lyser hela tiden.
av MickeM
#1268381
Om det läckte mycket, svar ja.
MEN om läckan är så att den blir svag när felkod sätts, är det rimligt.
Troligen slutar turbon ladda helt, om datorn tycker det avviker för mycket.

Och i så fall skulle motorlampa och svagheten komma samtidigt.
Ja, den lyser konstant, men det skulle så fall bli så efter att den släckts.
Troligen håller den sig tänd sen, och felkoden pendlar mellan ej aktiv och aktiv.

Men det är lite långsökt spekulation.
Men en koll av röret är ju enkelt. Himla surt om felet vore så enkelt efter att ha lämnat in den, eller bytt nåt annat i onödan....
Troligast är en givare.
Det är heller inte OMÖJLIGT med atmosfärstrycket. ....
av 2stroke
#1268459
:-o Över 300 visningar !
....men i princip inga svar !!
:-o

Är det verkligen ingen som kan berätta lite mera om denna felkod i kombination med de symtom som bilen har ?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]