Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1268476
Vad är status på de tips du fått då?

Rengjort/inspekterat map-sensorn/erna än? (Kan givetvis vara trasig också, men man måste ju börja någonstans)

Hittat nån lös anslutning eller spricka i turboröret, eller annan vakuumläcka?

Innan du bockat av de troligaste felen (dom du faktiskt fått tips om), är det ingen idé att spekulera vidare.
Felkoden är ganska ovanlig, så det finns troligen inte mycket erfarenhet, (inte av mig iaf, och uppenbarligen ingen annan heller).

Och det är dessutom en ISO kod.
Jag hittar ingen bra översättning mot Volvoprotokollet på den.
ISO koden säger inte om signal saknas ,(trasig givare eller anslutning) signal för hög eller låg (orsak som luft/vakuumläckage, kass turbo,mm och ev givaren ändå)


Sen kan det sitta en atmosfärstrycksensor på ECM också. (Fastlödd vad jag förstått)
För att veta hur högt över havet bilen är, för att kunna kompensera.
Jag har bara hört detta som hörsägen, och heller aldrig hört talas om fel på den.
Kanske bara finns på vissa modeller/årsmodeller
(OBS! Se inte det sista som direkt fakta. Här säger jag något jag egentligen bara tror, efter att ha hört.....).
av glock40sw
#1268520
MickeM skrev: lör 08 sep 2018, 10:12

Och det är dessutom en ISO kod.
Jag hittar ingen bra översättning mot Volvoprotokollet på den.
ISO koden säger inte om signal saknas ,(trasig givare eller anslutning) signal för hög eller låg (orsak som luft/vakuumläckage, kass turbo,mm och ev givaren ändå)



Enligt min ringa erfarenhet håller jag med , de här koderna ger mera frågor än svar och översättningar till Volvo specifika koder kan bli helt vilseledande.

Inte ens läsning med PPC har i vissa speciella fall har varit tillräckligt, utan jag har fåt ändå hämta dator och Dice och få felsökningstips från Vida.
Användarvisningsbild
av Greffel
#1520878
Då skall jag hjälpa dig att komma igång.
Du måste säkerställa att alla slangar, tryckrör, intercooler osv är hela och att det inte läcker någonstans.
För att göra detta bygger du en egen rökmanskin, jag har gjort en sådan här:

Den hittade min läckande intercooler på 1minut.

Jag använder min garagekompressor på lågt tryck för att blåsa luft hela tiden och sedan ansluter du "rökslangen" till luftintaget. Bild på min rökmaskin och min felsökning hittar du här: viewtopic.php?f=19&t=153498&hilit=intercooler#p1356542

Jag förväntar mig att du rapporterar av med bilder och film hur det gått.
Användarvisningsbild
av Greffel
#1520968
Missade att glock40sw lyft en gammal tråd, men det finns en aktiv tråd till just nu med samma problem så aktuell info.

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]