Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1267841
Hej.
Jag har en V70 D5 med 6 växlad automatlåda av årsmodell 2006.
Växellådan växlar helt okej på alla växlar utom just mellan 3-4.
Känns mest när man accelererar från 0-70 i normalhögt gaspådrag.

Finns här några idéer om kan det vara tokigt? Kan man läsa felkoder om detta via vanlig OBDII-mojäng, eller behövs det något mer avancerat?

MVH
Thomas
#1267855
Hur ser växellådsoljan ut, och är den spolad nångång?

För felkoder krävs en Volvoanpassad.
En universal OBD scanner funkar inte på TCM.
(Växellådans styrdon)
Eller ABS, SRS, ECC, osv...
Bara koder på ISOspråk från ECM.
(Motorn)
#1268195
MickeM skrev:Hur ser växellådsoljan ut, och är den spolad nångång?

För felkoder krävs en Volvoanpassad.
En universal OBD scanner funkar inte på TCM.
(Växellådans styrdon)
Eller ABS, SRS, ECC, osv...
Bara koder på ISOspråk från ECM.
(Motorn)
Tack för svaret! Är det någon här i Göteborg som har em Volvoanpassad felkodsläsare? (dum fråga, kanske... :-) )
Men är det någon som kan tänka sig att göra det åt mig?
MickeM skrev:Hur ser växellådsoljan ut, och är den spolad nångång?
Vet inte hur oljan är... Är det lätt att kolla? Finns det en sticka?
Skulle inte tro att den är spolad någon gång, han som hade det innan verkade inte vara den typen som tar tag i sånt...
#1268196
halvgute57 skrev:Vad har du för symtom mellan 3-4?
Slag,broms släpper (flare,går upp i varv)?
Den bara "växlar hårt" (typ tappad koppling på manuell bil). Inget missljud eller något sånt.
Tycker inte att den gick upp i varv något speciellt heller.
#1268274
Jag har en v70 D5 04 med 47k mil
Lämnade in den på volvo för uppdatering av programvaran i lådan, bortplockning av ”neutral vid rödljus” så att ettan alltid ligger i även när man står still.
Bytte olja 4-5 gånger med cirka 1000km intervall, jag spolade alltså INTE den utan bytte och bytte tills jag var nöjd med växlingarna. Sedan bytte jag övre bakre motorfästet som var sopslut och främre nedre växellådsfäste som oxå var skitdålig.
Nollställde lådans adaptering med nåt skitprogram som hette delphi eller liknande, går med volvos vida oxå men jag hade inte tillgång till den och orkade inte åka till volvo igen för dom tog 800kr första besöket.
Nu växlar den fint och det är inga problem. Allt detta satte jag igång med när bilen hade gått 42 i januari iår. Nu har den gått 47.3 och det är samma låda från fabriken :)
Jag kickdownar aldrig med den utan tar det lugnt. Visst kör jag jävligt fort emellanåt men jag gör det med finess och mognad ;D
Atf oljan köpte jag på mekonomen, 500kr dunken (4L) så det blev ca 2000kr för olja, 800kr för volvobesöket och uppdatering av lådans mjukvara samt ovan nämnda fästen (650kr + 450kr) så runt 4500kr.

Heeeelt 100 är den inte mellan 3-4 eller 2-3 men det beror på hur gaspedalen är intryckt.
Vågar påstå att det är nån bugg i lådans program som gör att den tvekar vid ett visst pedalläge. För nåt mekaniskt fel är det inte då den 95% av gångerna växlar omärkbart. Jag har inte orkat forska i det där nåt mer men det finns en tråd som jag skapade i januari/februari nångång. Lycka till!
#1268303
Knatch skrev:Jag har en v70 D5 04 med 47k mil
Lämnade in den på volvo för uppdatering av programvaran i lådan, bortplockning av ”neutral vid rödljus” så att ettan alltid ligger i även när man står still.
Bytte olja 4-5 gånger med cirka 1000km intervall, jag spolade alltså INTE den utan bytte och bytte tills jag var nöjd med växlingarna. Sedan bytte jag övre bakre motorfästet som var sopslut och främre nedre växellådsfäste som oxå var skitdålig.
Nollställde lådans adaptering med nåt skitprogram som hette delphi eller liknande, går med volvos vida oxå men jag hade inte tillgång till den och orkade inte åka till volvo igen för dom tog 800kr första besöket.
Nu växlar den fint och det är inga problem. Allt detta satte jag igång med när bilen hade gått 42 i januari iår. Nu har den gått 47.3 och det är samma låda från fabriken :)
Jag kickdownar aldrig med den utan tar det lugnt. Visst kör jag jävligt fort emellanåt men jag gör det med finess och mognad ;D
Atf oljan köpte jag på mekonomen, 500kr dunken (4L) så det blev ca 2000kr för olja, 800kr för volvobesöket och uppdatering av lådans mjukvara samt ovan nämnda fästen (650kr + 450kr) så runt 4500kr.

Heeeelt 100 är den inte mellan 3-4 eller 2-3 men det beror på hur gaspedalen är intryckt.
Vågar påstå att det är nån bugg i lådans program som gör att den tvekar vid ett visst pedalläge. För nåt mekaniskt fel är det inte då den 95% av gångerna växlar omärkbart. Jag har inte orkat forska i det där nåt mer men det finns en tråd som jag skapade i januari/februari nångång. Lycka till!
Har inte riktigt samma symptom som du hade, och min har bara gått ca 21000 mil. Sen undrar jag om jag ens har samma låda som du, är inte din 5 växlad?

Hur som helst kan det ju inte vara fel att fylla på ny olja. Tvivlar på att han som hade den innan har bytt om det inte ingår i serviceschemat.
Efter att ha läst din tråd så tror jag att jag skall prova att skölja lådan med din metod, dvs tappa ur så mycket det går och sen fylla på igen med en månads mellanrum eller något sådant.
Bara "byta" olja, om det inte funkar efter ett par gånger så ber jag någon snällt om att göra adaption?
Någon som har koll på vilken olja jag skall ha: på mekonomen dyker bara dyra "fill for life" MTF oljor (!!) a 280 kr/liten upp. Inte så sugen på att köpa 10+ liter av den, inte ens rätt...
mister auto, eller däckonline listar inte ens något.. ?
Denna har jag: VOLVO V70 II (SW) 2.4 D5 (185Hk). Växellådan artikelnummer: 30751345
#1268312
Har du en V70 II sitter det en låda som heter TF 80 SC eller SD äldre hette AW 55/50 på dom kunde man programmera bort neutralkontrollen(drive vid rödljus),går inte på TF 80..
Om du skall byta olja rekommenderar jag starkt att du använder volvos orginalolja! Inga universaloljor!
Samt uppgradera programvaran i TCM om inte det är gjort och ev.nollställa adaptioner i dito styrenhet.
Meen det går bara med Vida..
#1268317
halvgute57 skrev:Har du en V70 II sitter det en låda som heter TF 80 SC eller SD äldre hette AW 55/50 på dom kunde man programmera bort neutralkontrollen(drive vid rödljus),går inte på TF 80..
Om du skall byta olja rekommenderar jag starkt att du använder volvos orginalolja! Inga universaloljor!
Samt uppgradera programvaran i TCM om inte det är gjort och ev.nollställa adaptioner i dito styrenhet.
Meen det går bara med Vida..
Tack!
Växellådan heter TF80SC. Går det att få reda på volvos artikelnummer för oljan i den lådan? Har sett sidor på nätet som säljer volvo olja.

Finns det förresten någon i Göteborg som har Vida som kan tänka sig att hjälpa till med nollställning/uppgradering var det lider (jag kan betala en liten slant!)? Går det ens att uppgradera utanför volvo-verkstad?
#1268320
Här har du artnr:1161540 1 liter förp.
och 1161640 4 liter förp.
Brukar räcka med 7 liter,sen när man fyllt i oljan ska man värma upp lådan och sen tömma ut via nivåplugg..
Hade kunnat hjälpa dig men jag är volvotekniker i kungliga huvudstaden.. :-)
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]