Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1273514
Står lite i samma sits som dig ThomasNygards och behöver byta/spola lådan (en TF80-SC) - vilken olja man ska använda är lite av en religion.
volvo gearbox oil.jpg
volvo gearbox oil.jpg (37.4 KiB) Visad 1031 gånger
Det viktiga är att ATF oljan är JWS3309 klassad - jag har surfat runt en hel del och vissa säger att VOLVOs olja egentligen är Mobil 1 i egen dunk, andra hävdar att man kan använda TOYOTAs olja (JWS3309 klassad) som är samma...

I grund och botten är ju en TF80-SC tillverkad av Aisin Warner, den sitter i flertalet olika bilmärken (SAAB, OPEL, TOYOTA etc) - AISIN själva säljer ju "ATF-0T4":
https://www.ipdusa.com/products/10543/1 ... nsmissions

Även om jag skulle vilja göra ett "kap" och komma undan billigare så tror jag att det blir VOLVO olja för min del - såvida jag inte blir övertygad om något annat inom snar framtid :)
#1273562
Köpte idag på förmiddagen från Swedol. Volvos artikelnummer står till och med på förpackningen så jag känner mig ganska trygg med det valet.
Packningarna för pluggarna kostade ca 150kr på Bilia tillsammans. Glömde köpa o-ringen för anslutningen till oljekylaren så det blir kanske en runda till om jag skall flusha ut den vägen. Fast nu har jag ju 20L så då har jag kanske råd att bara späda många gånger... :)
Finns även riktigt billig Q8 Formula Ultra A1B1, A5B5 0w30 motorolja på 20L dunk på Swedol med. Kostade endast 1495:-. Fanns inte på hemsidan utan endast i butiken!
Samma låga pris som den Eurolub som jag köpte via oljemagasinet.
#1274804
Nu har jag äntligen bytt olja i lådan!

Valde att använda gibbons metod till stora delar:
http://www.volvoxc.com/forums/showthrea ... r-goodies!
Det jag använde var:
  • Swedololjan UNITRANS JK, 20 Liter, Artikelnummer: OF-80647 för 1300 kronor.
    2 m slang på swedol (12 mm ytterdiameter tryckluftslang) för urspolning. Här kan nog slang upp till 14mm ytterdiameter funka. Mät på röret som kommer ut ur oljekylaren för att få ett exaktare maxmått. Köper du 2.5 m så kan du ställa den utanför förardörren och ha bra koll! Jag höll den i en hand under spolning.
    Slang för att koppla till min oljepåfyllningstratt (nödvändigt med slang här!)
    Eltejp för att få till en tät anslutning till oljekylaren.
Så här gjorde jag:
Började med att köra motorn varm så att jag skulle få ur mer olja samt snabba på steget där man kollar oljenivån.
Tog bort skyddet till luftburken + ECM, motorkåpan i plast och sen snabeln som går till grillen från luftburken.
Bild
Sen tog jag bort luftmassemätaren från slangen som leder in bakåt genom att släppa på slangklämman (7mm hylsa).
Sen går luftburken att lyfta upp (kunde inte dra den åt något annat håll) så pass mycket att man kan lossa på påfyllningspluggen torx T55. Testa så du kan lossa först av allt innan du tappar ur någon olja!
Satte slang och tratt på plats och skruvade tillbaka luftmassemätaren
Bild
Bild
Sen hissade jag bilen något tog bort underskyddet (10mm hylsa) och lossade på nivåpluggen under (T40). När det slutat rinna så lossade jag nivåpluggen (17mm insex!)
Totalt rann ca 3 liter ur.
Lossade på de gröna clipset vid oljekylaren och drog utåt, lite lätt vridande. Lägg en trasa under anslutningen för det kommer lite (typ en matsked) olja när man kopplar ur slangen.
Här stoppade jag in 12mm slangen med eltejp virad runtom och säkrade på plats med mer eltejp, det blir ju ett vist tryck i slangen så kändes bra att den satt bra fast.
Bild
Verkstadsmanualen säger att man skall skruva ur returslangen i andra ändan (vid botten på lådan) vända upp den och skarva ihop den med en slang. Det kändes inte något vidare eftersom jag inte ville röra de packningarna. Andra (nedan länkade) använder en betydligt grövre slang som inte går in riktigt utan bara där clipset fäster, kändes inte heller något vidare. På sättet jag gjorde så blev inte en droppe läckt.
Satte tillbaka nivåpluggen och urtappningsplugg med gamla packningar (eller ny avtappningspluggspackning om du inte tänkt göra mitt onödiga steg) och fyllde på ca 4 liter olja.
Ledde ned spolslangen i en dunk och startade motorn. Körde igenom växlarna P-R-N-D i ca 2-3 sekunder vardera. Sen började det bubbla kraftigt och jag stängde av motorn.
oljan som var i slangen såg ut såhär (vänster) jämfört med ny olja (höger):
Bild

Här skruvade jag ur avtappningspluggen en gång till (kan varit lite onödigt, oljan som kom ur såg bra ut, men det kom inte speciellt mycket heller).
tillbaka med pluggarna med ny packning på avtappningspluggen och hällde i ca 4 liter olja igen.
Körde igenom växlarna P-R-N-D i ca 2-3 sekunder vardera. Sen började det bubbla kraftigt och jag stängde av motorn.
Hällde i ca 2 liter olja. Körde igenom växlarna P-R-N-D i ca 2-3 sekunder vardera. Sen började det bubbla kraftigt och jag stängde av motorn.
Hällde i ca 2 liter olja igen. Körde igenom växlarna P-R-N-D i ca 2-3 sekunder vardera. Sen började det bubbla kraftigt och jag stängde av motorn.
Hällde i ca 2 liter olja igen. Körde igenom växlarna P-R-N-D i ca 2-3 sekunder vardera. Sen började det bubbla kraftigt och jag stängde av motorn.
Jag sköljde alltså en extra gång mot volvos rekommendationer.
Släppte ner bilen så den stod plant (som tur var fick min spilloljedunk från biltema precis plats)
Kopplade ur spolslangen och kopplade tillbaka returslangen i oljekylaren. Sen fyllde jag på med ca 2-3 liter olja till.
När detta nu är klart så lät jag motorn gå på tomgång och bli varm. Vida säger att nivån skall kollas vid 50-60 grader.

När vida sade att växellådan var 50 grader varm (tog nog 10-15 minuter) så visade motortemperaturmätaren detta:
Bild
Vid ca 51 grader så skruvade jag ur nivåpluggen och lät det börja rinna ur.
Då kom en granne fram och snackade så jag gjorde misstaget att stänga av bilen (gör inte det, för då blir nivån tokig!)
Fick fylla på ca 0.5 liter igen och vänta en stund till.
När det bara droppade skruvade jag tillbaka avtappningspluggen med ny packning.
Sen monterade jag bort luftburk och skruvade tillbaka påfyllnadspluggen och satte tillbaka snabeln och luftburken igen. Köpte packning här, men det var nog onödigt!
Nollställde oljeräknaren med Vida.

Resultat:
Den sista som kom ut ur spolslangen såg ut såhär:
Bild

Resultatet blev att de hårda växlingarna försvann!
Kan ana en vissa flare (uppvarvning mellan växlingarna), men det går mjukt och fint.
Växlar bättre varm än kall nu! Förut var det tvärt om!
Total kostnad mindre än 1400 kronor! Tog väl kanske 2-3 timmar att göra. Helnöjd! :-D

Använde dessa som referens:
http://www.timthurber.com/volvo-xc90-3- ... c-6-speed/
https://forums.swedespeed.com/showthrea ... luid-flush
https://forums.swedespeed.com/showthrea ... sion-Flush
#1276283
Var idag ute och tänkte ge mig på bytet.

Jäklar vad glad jag är att man var noga med att försöka öppna påfyllningspluggen innan man tappade ut olja...min plug satt fast STENHÅRT! Fick inte loss den, inte ens med mutterknack!

Så är jag rådvill :bored:
#1278449
Fick tag på en 300nm elektrisk knack - det funkade efter ett tag.

Lite fundersam - jag har skruvat bort T40 skruven i oljepluggen, det har nog runnit ut en 1-2 liter. Alltså, har inte lossat nivåpluggen ännu ...

Är det normalt att få ut så mycket ’över’ nivåpluggen?

(Jag, jag står plant).

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]