Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1268339
Automatlådor kan krångla bara på en växel eller jävlas ordentligt..
Du kan ju tömma ut oljan och mäta upp det som är tömt och hälla i samma mängd med ny olja,köra bilen och tömma igen..
Programvaror är ju som sagt vida.
#1268343
Nej det stämmer att vi inte har samma låda. Min är 5 växlad. Dessutom har du redan den funktionen att växellåfan alltid har 1an i vid rödljus vilket du märker när du släpper bromsen så rullar bilen iväg. Min låda och ”bakåt” fick en funktion som gjorde att neutralen las i såfort man stod vid rödljus. När man sedan ska dra så smäller den i 1an.
Nog om det. Det jag försökte säga var att mitt tillvägagångssätt löste mina problem och jag tror att mekaniken och konstruktionen i våra lådor är ganska lika. Oftast får man höra på verkstäder att det är ett lådbyte som gäller men sanningen är den att det är inget fel på lådorna. Iallafall inget så allvarligt fel som kräver ett lådbyte.
Om du ska byta olja så ska du nollställa oljeräknaren med dator. Den här oljeräknaren kompenserar för att oljan med tiden blir sliten och förlorar en del av sina egenskaper. Hur det går till och vad exakt den ändrar på i programvaran har jag ingen vidare kunskap i, men den ska iallafall nollas så att du får ut full effekt av oljebytet . Adapteringen kan man oxå nollställa och sedan finns det speciella körsätt som man ska göra för att ”lära upp” lådan igen. Detta gör man för att påskynda adapteringen men för mig räckte det med att köra lugnt och sansat i några veckor och sen lärde sig lådan min körstil om man ska utrycka det så.

När det gäller oljan så köpte jag den inne på mekonomen och då slog man upp mitt regnummer. Jag har dunken i bilen så jag kan återkomma med namnet. Det är en röd dunk.
Finns säkert bättre oljor men denna fungerade för mig trots att lådan då hade gått ca 42-43.
När jag tappade ut oljan första gången så luktade den skit. På stickan såg den helt ok ut och jag kunde inte känna nån skitlukt då, men ändå så luktade den fan i hela verkstan när jag tappade ur den.
Med det vill jag säga att oljan kan vara totalt slutkörd även fast den ser ”ok” ut för en vanlig lekman som mig och dig. I en del fall har oljan luktat skit såfort man tar ut stickan och då är det kanske redan försent då lamellerna har slitits för mycket.
En dålig och bränd olja med massa lamellpartiklar blir som finkornigt sandpapper i lådan och så kommer den med all sannolikhet att bli med ras som följd om man går efter volvos skitsnack, dvs ”oljan behöver aldrig bytas”.

Jag har satt upp som regel att dränera växellådan via pluggen varannan var 3e service.

Även dom slitage delarna som jag nämnde bidrar till dom rycken
#1268350
Tack så mycket @halvgute57! Jag håller tummarna!

@Knatch!
Tack för info!
Väntar gärna på numret så jag kan se hur stor prisskillnaden är mot volvos orginalolja. Kanske inte värt att snåla in på någon hundralapp men bra att veta!

Ett oljebyte blir det i alla fall!
#1268353
ThomasNygards skrev: fre 07 sep 2018, 13:58 Tack så mycket @halvgute57! Jag håller tummarna!

@Knatch!
Tack för info!
Väntar gärna på numret så jag kan se hur stor prisskillnaden är mot volvos orginalolja. Kanske inte värt att snåla in på någon hundralapp men bra att veta!

Ett oljebyte blir det i alla fall!
Inga problem
Saxar infon från mekonomen.se, skriv regnummer sen rullar du ner till oljor och vätskor.
-
Aut.Trans MPM HFM
Art. nr 41-16004HFM
Produkttyp: Aut.Trans MPM HFM
åtgår 6.7 liter, Dunk 4 liter
-

Nu kostar den 600kr, men bli mekonomen medlem så får du 10% rabatt ellerså går du dit och tjatar lite så får du 25% rabatt. Det gjorde jag :-D

Biltema har en tratt med gummislang som passar exakt till oljesticksröret där man fyller på.

Den hittar du här
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000028235
#1270087
halvgute57 skrev:Vad har du för symtom mellan 3-4?
Slag,broms släpper (flare,går upp i varv)?
Nu har jag kört lite mer med den och fått lite mer erfarenhet om hur den beter sig. Tycker växellådan funkar ganska ok när oljan är kall. Först när oljan blivit varm så känner man rycket. Kan även ana en liten flare (uppvarvning 100-150 rpm under växling , en aning mer än mellan övriga växlar)

Apropå spolning tror jag att detta kan vara ett budgetalternativ.
http://www.swedol.se/unitrans-jk-20l.html?site=priv

20L för 1300kronor. Uppfyller följande spec: Aisin Warner JWS 3309. Vad sägs?

By the way min instruktionsbok slarvades bort av tidigare ägare (kan inte förstå hur man kan slarva bort en sådan... Den skall ju ligga i bilen!) så jag har inga källor annat än internet.

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]

Jag blir inte klok på räckvidden. N&aum[…]