Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
#1267663
En sak att kolla är om länkarmarna har blivit omkastade. Det vill säga att vänster länkarm sitter på höger sida och omvänt. Problem blir då med hjulvinklar och åtdragning av spindelled.
På engelska Volvo forumet var det en kille som råkade för det när han lämnade in sin bil på verkstan för länkarmsbyte. Verkstan fick tillbaka bilen gjorde om jobbet och sen blev det bra.

Ett tips bara, problemen kanske har annan orsak.
av Crane
#1267759
Länkarmarna var korrekta.
Skickade in bilen igen till firman som gjorde hjulinställningen och det var bottenskruven på spindelleden som tydligen ännu glappade lite som gjorde felet. Nu känns styrningen normal förutom en lite ynka bit i nästan fullt rattutslag åt vänster där den hugger utåt som innan. Detta sa verkstaden hade med styrstoppet att göra och inget att bry sig om. Och jag håller med. Enda gången man har så mycket rattutslag är ju vid rixlande på en trång parkering.

Tack alla för hjälpen!
av Andreas12
#1267772
Hasse53 skrev:En sak att kolla är om länkarmarna har blivit omkastade. Det vill säga att vänster länkarm sitter på höger sida och omvänt. Problem blir då med hjulvinklar och åtdragning av spindelled.
På engelska Volvo forumet var det en kille som råkade för det när han lämnade in sin bil på verkstan för länkarmsbyte. Verkstan fick tillbaka bilen gjorde om jobbet och sen blev det bra.

Ett tips bara, problemen kanske har annan orsak.
Om man lyckas kasta om dom länkarmarna bör man nog ej närma sig en bil med verktyg..
Ganska rejäl skillnad om man skulle vända på den. Har för mig att det tom står om det är vänster el höger på dom.
Att en verkstad desutom gjorde det, dit hade man inte gått igen.

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]