Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1266945
edd skrev: ons 29 aug 2018, 08:29 Tack för alla utförliga tips!

En gammal V70 som är servad och omhändertagen vågar man alltså köpa även om den kan ha över 30.000mil på mätaren?
Antar jag rätt att S60 är ungefär samma bil som V70 med drivlina osv. ?
Måste börja söka om jag hittar några bra exemplar.
Det är exakt samma bil med annan kaross.

30000 är inga problem om den servats ordentligt. Och det är just där du får försöka gräva lite för det är där skötseln spelar roll, inte putsen på utsidan.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1266946
MickeM skrev: ons 29 aug 2018, 08:28 Jag är "blocket-beroende" och anser mig ha bra koll på vilka som blir sålda och vilka som blir kvar. Medföljer också många vid ev köp som stöd. Har också ringt på massor av annonser åt samma personer, och mönster uppstår.
Det är mååååga som tror bilen är värd massor för att den är nyvaxad. Typ.
"Alltid handtvättad" hallå?

Men det kan absolut vara värt att köpa en väl över medelpris, om den är mycket väl underhållen. Det är sällan dom billigare exemplaren som också "drar ner medelpriset".
VARFÖR man vill ha bra betalt är ju avgörande, men det är verkligen inte guld i (minst) 11år gamla Volvo.
Många tror det.
Då är det kanske att jag nästan bara tittar på T5or som gör skillnaden.. Men när jag köpte min 2.5T växte varken de eller T5 orna på träd för rimliga priser. De som var billiga hade uppenbara fel som gjorde dem ointressanta.
av MickeM
#1266951
S60 och V70 har samma drivlina.
S80 också till stor del.
Karossskillnader mest.

Notera min Edit gällande prisbilden.
Prisbilden gäller sugmotorer.
Turbo, AWD och XC70 är värda mer, stigande i den ordningen.
Men är kostnad och tillförlitlighet av stor vikt rekommenderas sugmotor.
Inte för att turbo dåliga, men ofta hårdare körda, och mer som ev kan fela.
AWD systemet lägger än mer på den listan.

En väl underhållen med 30,000mil kan vara bättre köp ön en med 20,000mil. Helt beroende på historiken.
Menar att snöa inte in på milen. Se till exemplarets skick och historik mer.
Rekomenderar inte äldre än 2004 iaf.
Kopplingsbyte är DYRT och till större delen milberoende. Så är det gjort kan det vara värt en bra slant extra.

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och t[…]

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]