Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1269751
Vad får dig att tro att det är lamdasonden?
Det dinns bara felkod på förvärmningen av den, och dessutom bara före radering.

Att LMM och insugslufttempgivaren saknar signal (Samma enhet ) som också återstår som felkod efter radering känns ju troligare.....
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1269876
MickeM skrev:Vad får dig att tro att det är lamdasonden?
Det dinns bara felkod på förvärmningen av den, och dessutom bara före radering.

Att LMM och insugslufttempgivaren saknar signal (Samma enhet ) som också återstår som felkod efter radering känns ju troligare.....
Gjordd en till skaning i morse och där va lambdasonden med igen. Anlednimgen till att jag tror att det är lambdasonden är för att det står kortsluten eller avbrott och att den går som den ska när den blir varm.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av MickeM
#1269965
Felkoden ör bara förvärmningen.
När den pajar, så blir det den felkoden, eftersom det är brott i slingan.
I vissa fall kan det vara kontaktproblem i sondkontakten, eller rent av bara säkringen.
Att det är intermittent talar ju lite för kontaktproblem, men det kan vara brottet i värmetrådarna som får kontakt emellanåt också. Ta isär kontakten några gånger, så ev oxid skrapas loss. Kanske en bra kontaktspray.
Men jag gissar på värmen i själva sonden, tyvärr.

Fungerar inte förvärmningen tar det längre tid innan sonden ger rätt info, och kan möjligen ge högre bränsleförbrukning under första minuterna, och därför ev belasta katalysatorn i onödan.
Men eftersom ryck-problemet är varm, gpr det stick i stäv med förvärmningen som trolig orsak.
För då är ju sonden ändå varm, och förvärmningen inte aktiv oavsett.

Man märker i regel INGENTING när sondens förvärme pajar, förutom motorlampan då.
Förövrigt vanligaste anledningen till sondbyte.

Så sondbyte åker du på oavsett ryckfelet eller inte.
(Om det inte är dålig kontakt eller säkring )
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1270061
MickeM skrev:Felkoden ör bara förvärmningen.
När den pajar, så blir det den felkoden, eftersom det är brott i slingan.
I vissa fall kan det vara kontaktproblem i sondkontakten, eller rent av bara säkringen.
Att det är intermittent talar ju lite för kontaktproblem, men det kan vara brottet i värmetrådarna som får kontakt emellanåt också. Ta isär kontakten några gånger, så ev oxid skrapas loss. Kanske en bra kontaktspray.
Men jag gissar på värmen i själva sonden, tyvärr.

Fungerar inte förvärmningen tar det längre tid innan sonden ger rätt info, och kan möjligen ge högre bränsleförbrukning under första minuterna, och därför ev belasta katalysatorn i onödan.
Men eftersom ryck-problemet är varm, gpr det stick i stäv med förvärmningen som trolig orsak.
För då är ju sonden ändå varm, och förvärmningen inte aktiv oavsett.

Man märker i regel INGENTING när sondens förvärme pajar, förutom motorlampan då.
Förövrigt vanligaste anledningen till sondbyte.

Så sondbyte åker du på oavsett ryckfelet eller inte.
(Om det inte är dålig kontakt eller säkring )
Ska kolla kontakten och säkringen.
Ska scanna när den är varm nån dag. Hittar scannern inget då så är det sannolikt lambdasonden.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av MickeM
#1270081
GLIZ skrev: mån 17 sep 2018, 03:56 Felkod 1300
Luftmassmätare, felaktig signal geivarkrets. - Intermittent.

Felkod 1200
Insugningslufttemperaturgivare, felaktig signal givarkrets. -lnermittent.
Dom här två är intressanta tycker jag....

Sen även den om: "givare insugsrör orimlig signal"

Jag är tämligen säker på att insugsluft temperaturgivaren sitter inbyggd i LMM, och ör samma enhet.

Rykande som du beskriver är inte ett typiskt lamdasondproblem.
Men, är förvärmningen paj måste den ju bytas ändå.
Men jag tvivlar på att den är roten till det onda.....

Och:
Visst har du kört så bilen har ryckt och haft sig, och SEDAN kollat felkoder igen, efter senaste felkodsraderingen.
Dvs dom felkoder du säger var "efter radering" var: efter radering + åktur med ryckande?
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1270092
MickeM skrev:
GLIZ skrev: mån 17 sep 2018, 03:56 Felkod 1300
Luftmassmätare, felaktig signal geivarkrets. - Intermittent.

Felkod 1200
Insugningslufttemperaturgivare, felaktig signal givarkrets. -lnermittent.
Dom här två är intressanta tycker jag....

Sen även den om: "givare insugsrör orimlig signal"

Jag är tämligen säker på att insugsluft temperaturgivaren sitter inbyggd i LMM, och ör samma enhet.

Rykande som du beskriver är inte ett typiskt lamdasondproblem.
Men, är förvärmningen paj måste den ju bytas ändå.
Men jag tvivlar på att den är roten till det onda.....

Och:
Visst har du kört så bilen har ryckt och haft sig, och SEDAN kollat felkoder igen, efter senaste felkodsraderingen.
Dvs dom felkoder du säger var "efter radering" var: efter radering + åktur med ryckande?
Kall

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1270629
MickeM skrev:
GLIZ skrev: mån 17 sep 2018, 03:56 Felkod 1300
Luftmassmätare, felaktig signal geivarkrets. - Intermittent.

Felkod 1200
Insugningslufttemperaturgivare, felaktig signal givarkrets. -lnermittent.
Dom här två är intressanta tycker jag....

Sen även den om: "givare insugsrör orimlig signal"

Jag är tämligen säker på att insugsluft temperaturgivaren sitter inbyggd i LMM, och ör samma enhet.

Rykande som du beskriver är inte ett typiskt lamdasondproblem.
Men, är förvärmningen paj måste den ju bytas ändå.
Men jag tvivlar på att den är roten till det onda.....

Och:
Visst har du kört så bilen har ryckt och haft sig, och SEDAN kollat felkoder igen, efter senaste felkodsraderingen.
Dvs dom felkoder du säger var "efter radering" var: efter radering + åktur med ryckande?
Vet du vem han klantarselet är?
När jag kollade in under huven nyss fick jag reda på det. Missat att koppla in luftmassmätaren när jag sist va där och hittade vaccumslangen som vittrat sönder.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av soscar
#1274231
Så bar sig vår åt och det var flexplattan som spruckit. Genom det hade den blivit lite "skev" och givaren kunde inte läsa korrekta signaler. Volvo hade verkliga problem med att hitta felet och de bytte spridare, ventillyftare och en massa annat, tills någon demonterade startmotorn och såg sprickorna i flexplattan.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1274593
soscar skrev:Så bar sig vår åt och det var flexplattan som spruckit. Genom det hade den blivit lite "skev" och givaren kunde inte läsa korrekta signaler. Volvo hade verkliga problem med att hitta felet och de bytte spridare, ventillyftare och en massa annat, tills någon demonterade startmotorn och såg sprickorna i flexplattan.
Flexplattan,? Är det svänghjulet med ett annat namn?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]