Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av e5frog
#1266575
Efter att ha haft problem med att kabelskon till startlåset på startmotorn ärgat så tänkte jag istället peta dit en fuktskyddad kontakt, så att problemet inte uppstår igen, eller så smetar jag bara i fett, det kanske räcker...

Hur som helst, hittade dessa på biltema:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000031729

Då får man köpa 10st kontakthus för hona, 10st kontakthus för hane och sen 50st stift och 50st hylsor - bara för att man vill ha en hona och en hane.

Någon som har köpt och har över?
av Andreas12
#1266587
Finns ställe där du kan köpa dom lösa.
Alt gå in på valfri verkstad så kan du nog få köpa en lös där.
Smältlim över den nuvarande kontakten funkar oxå bra. Brukar använda det när det är oskyddade kopplingar
Användarvisningsbild
av frasse4
#1266595
kleta in med fett, exempelvis kullagerfett, eller vaselin :)
av Rådlös
#1266605
Dom här stiften och hylsorna är mycket vanliga i bilsammanhang. Även i datorer. Kraftenheter i bordsdatorer t.ex. Avskräck dig inte på grund av priset på klämtången. Det finns inom el- och telekomindustrin tänger som kostar flera tusenlappar utan vidare. Så detta är en billig tång. (Jag har jobbat med detta och samtidigt haft en viss insyn i verktygsinköp) Jag har en här som jag har köpt till mig själv från Swedol för flera år sedan. Den kostade över 500 kr.
Tycker du att det är en "överflödig pryl" så köp den, kläm dina stift och sälj tången på Blocket efteråt. Kjell & Co tror jag har stift och hylsor. Även Clas Ohlson bör ha numera. Dom två sistnämnda har dock inga tänger. Heder åt Biltema i detta fallet.

Lite överflödigt vetande: För längesedan hette stiften och hylsorna A M P. Det finns också en uppsjö av olika kontakthus för dessa stift och hylsor. Dom hette också A M P. Numera heter stiften, hylsorna och kontakthusen Tyco eller mer exakt, TE Connectivity. Stiften och hylsorna finns också i en uppsjö av varianter på själva stiftets "pinne". Runda i olika diametrar och fyrkantiga, även dom i olika mått. Det finns även som flatstift och mycket mera. Och som sagt, dom är mycket vanliga i bilsammanhang.
Användarvisningsbild
av e5frog
#1266646
Jo, att bara kleta fett på är ju lockande, undra hur de gjorde från början? Kabelsko på, klart? Även om det inte stänker vatten rakt på så blir det väl en del fukt då och då.

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]