Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
#1266440
Svärmors V70 har fått ny takvinge, det blev jättefint. Men sen kom det upp ett meddelande på panelen, Kontrollera bromsljus

Inget fel på bromsljusen så ... Kan det vara, som en person sa, att det är för att takvingen inte är original Volvo ?
av Truckdoktor
#1266457
Om det är olika typ av bromsljus (vanliga Glödlampor mot Diod) kan det vara så att lampövervakning inte känner igen dioden och sätta felkod på detta.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av MickeM
#1266489
Nya bromsljuset måste ha samma belastning som gamla.
Annars varnar den i tron att nått är fel.

Meddelandet kommer endast när man bromsar, eller hur?

För kommer det direkt man slår på bilen är det nått annat problem.
av Andreas12
#1266515
Ge vingen till mig så är problemet ur världen ;-)
Nä men börja med att koppla ur vingen igen och se om problemet försvinner.
Som tidigare nämnts borde felmeddelandet inte komma förrän bromsen används.
Underlättar även att skriva hur det är kopplat.
Är det gamla bromsljuset urkopplat tex?
Hade en bil som fick samma fel ,minns inte om det kom direkt men alla bromsljus fungerade.
Visade sig att det var lite glapp i kabel till ena bromsljuset,kanske är så enkelt även här.
av MickeM
#1266519
Anette62 skrev: sön 26 aug 2018, 09:07 Meddelandet kommer direkt man slår på bilen ! :-(
Det borde det inte.
Känns som om nått är fel kopplat.
Var det diodljus tidigare, eller byttes glödlampa mot LED?
av Anette62
#1266523
Jag får fråga mekanikern om det blev annan lampa. Man släcker meddelandet utan problem och det kommer inte upp igen när man sen bromsar.
av Anette62
#1266525
Det var inte jag som körde från mekanikern men, han som gjorde det är säker på att det inte kom upp något meddelande när han startade och åkte därifrån utan senare hemma när vi tvättade bilarna. Borde det inte kommit upp direkt om lampan är av annan typ ??

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]