Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders83
#1266190
Xc70 -04 automat.Jag har fått konstiga vibrationer i bilen som kommer då och då. Scenariot är att det plötsligt uppstår på motorväg 90-110km/h och hela bilen skakar, börjar lite smått som vibrationer och blir värre. Stannar jag så fortsätter vibrationerna ända tills stopp. Sedan är det bara att åka och ingenting märks. Kan köra 10tal mil utan problem och så plötsligt dyker samma fenomen upp. Vad kan det vara tror ni.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1266237
Kan vara en broms som ligger på, om en broms ligger på bak så kan hela bilen börja skaka och vara orolig. Men det borde inte komma av sig självt.
Kan också vara fel på en ABS-sensor eller ABS-ring. När en av mina ringar hade gett sig så var bilen väldigt orolig tills dess att ABS-systemet fattade att det var något fel och stängde av Antisladd/antispinn.
av III
#1266428
Drivaxlar. Kolla att de är åtdragna i naven. Skulle kunna vara något sådant. Jag hade den typen av vibrationer som kom spontant. När det väl börjat så var jag tvungen att stanna helt inann det försvann. Direkt efter kunde jag köra utan vibrationer. Kom en handfull gånger, sen kom det aldrig tillbaks under tio tusen mil. Han aldrig hitta det innan det försvann av sig självt. Var en S60 -05.
av MickeM
#1266491
Ej orginal aluminiumfälgar med saknad/skadad plastring i navet?

Anliggande broms är också mycket möjligt.
Krävs löjligt lite anliggning bak för att få durr.
av Anders83
#1266492
ska motionera bromsarna och kolla navbultarna. Skulle det även kunna bli så om nåt stödlager börjar bli dåligt? Fast lager brukar ju höras när de börjar bli dåliga.
av MickeM
#1266520
Jovisst kan det vara kardanen stödlager. Lite dyrt att chansa med bara.

Även ännu tråkigare fel som glapp i bakdiffen. Händer XC90.

Det kan bli vibrationer av dåliga lager i vinkelväxeln också.

Du kan ju testa och bara lägga vänsterfoten på bromsen i oförändrad fart osv när det durrar.
Inte bromsa, utan bara tända bromsljuset typ.
Slutar det då, är det risk att det är nått i AWD.
(Haldex kopplar isär eller nått när man bromsar för att inte påverka bromsstabiliteten)
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]